Szlak rowerowy: Wokół Kotalnicy

znak szlaku rowerowego

Szlak zielony: Krempna - Krempna (Kołomyja) - Huta Krempska - Krempna

drogowskazy rowerowe krempna

Szlak: Wokół Kotalnicy (choć nie jest to oficjalna nazwa) jest szlakiem w formie pętli, wokół góry o nazwie Kotalnica (544 m), którego początek i koniec zlokalizowano przy głównym skrzyżowaniu w Krempnej. Znajduje się tu także węzeł szlaków pieszych. Wyznakowany staraniem Starostwa Powiatowego w Jaśle w 2006 roku. Prowadzi w całości po terenie gminy Krempna, a geograficznie w Beskidzie Niskim. Długość szlaku to niespałna 10 km, z czego po ok. 50 % trasy, to drogi asfaltowe i szutrowe, przy czym z roku na rok może się to zmieniać na korzyść dróg asfaltowych. 52 % trasy to podjazdy, 48 % to zjazdy. Jako, że jest to pętla można jechać w dwóch kierunkach. Tu zostanie opisana trasa, która prowadzi najpierw drogą w kierunku Żydowskiego, czyli przez Krempną - Kołomyje.

Z uwagi na to, że infrastruktura szlaku została już częściowo zniszczona i w kluczowych miejscach brak drogowskazów szlaku, warto zaopatrzyć się w mapę np. Powiat Jasielski lub Beskid Niski Wyd. Compass, na której ten szlak jest zaznaczony. Bowiem przejazd szlakiem licząc tylko na jego oznakowanie w terenie jest obecnie niemożliwy, choć trzeba przyznać, że nie jest to trudny orientacyjnie szlak. Jedynie trzeba w dobrym miejscu skręcić w kierunku Huty Krempskiej.

krempna zalew

Szlak zaczyna się na głównym skrzyżowaniu w Krempnej, jak już wspomniano wyżej. Stąd razem ze szlakiem zielonym pieszym zmierza drogą powiatową przez wieś w kierunku Żydowskiego i Ożennej. Tędy dawniej prowadził stary trakt handlowy na przełęcz Beskid nad Ożenną. Po 900 metrach mija po prawej zalew utworzony na Wisłoce, a następnie przekracza przez most wspomnianą rzekę. Za mostem w prawo odbiega droga do ośrodków wypoczynkowych w Krempnej. A szlak zmierza dalej prosto i po 1,7 km od początku trasy dojeżdża do miejsca, gdzie trzeba opuścić drogę powiatową do Ożennej i skręcić w lewo do Huty Krempskiej. A ta część Krempnej zwie się Kołomyja.

łąki zarubia

Po skręcie w lewo szlak przekracza potok Krempna, mija po prawej samotne gospodarstwo w łemkowskiej chyży i zaczyna się powoli wznosić dalej drogą asfaltową. Razem ze szlakiem rowerowym prowadzi tędy szlak konny koloru niebieskiego. Po kolejnych 500 metrach mijamy kolejny dom, tym razem nowo wybudowany i docieramy do granicy Magurskiego Parku Narodowego, co oznajmia nam stosowna tablica. Po 3 km trasy po lewej stronie pojawiają się łąki Na Zarubi, które w okresie wiosennym i letnim pięknie są rozkwiecone. Szlak pnie się nadal w górę drogą asfaltową, która kończy się po 3,5 km od początku trasy (1,8 km od skrętu do Huty). Stąd nadal pnie się w górę drogą szutrową i po 4,4 km od początku trasy wyjeżdża na kulminację tej drogi, a następnie zmierza w dół do Huty Krempskiej. Tuż po minięciu ostrego zakrętu i mostku nad potokiem, spotkamy słupek z tablicą, na ktorej widnieje informacja o znajdującym się tu Obszarze Ochrony Ścisłej "Zimna Woda". 150 m od tego miejsca po lewej stoi mały deszczochron, więc w razie złej pogody można się w nim schronić. Po przejechaniu 5,9 km wjeżdżamy na teren Huty Krempskiej.

Huta Krempska, niegdyś samodzielna wieś, obecnie przysiółek Krempnej. Położona w uroczej dolinie, wzdłuż spływającego bezimiennego potoku, prawego dopływu Wisłoki. Jeszcze przed II wojną światową była polską enklawą wśród otaczających ją wiosek łemkowskich, bowiem w przeważającej części jej mieszkańcy byli Polakami. Obecnie przysiółek liczy kilka domów. Historia jej sięga początków XVIII wieku i jak wskazuje nazwa, istaniała tu kiedyś huta, przy której powstała właśnie osada. W czasie II wojny przez Hutę Krempską przebiegał korytarz przerzutowy na Słowację i Węgry.

huta krempska
kapliczka huta krempska

Po prawej stronie mijamy pierwszy dom, a przed nim kapliczkę. Po ok. 120 m po lewej spotykamy kapliczkę, wystawioną ponoć przez pierwszych osadników Huty. To w jej pobliżu istaniała niegdyś wspomnina huta szkła, prosperująca jeszcze w XIX w. Niegdyś w kapliczce stał szklany krzyż, który miał być wykonany przez pracowników tejże huty, niestety obecnie już go tam nie ma. Po 200 m kolejny dom, a tuż przed nim droga przekracza potok, który przechodzi na prawą stronę, by po 90 m ponownie przejść na lewą. Nieco dalej kolejna zabudowa Huty Krempskiej, a szlak zmierza cały czas w dół, ponownie przekraczając potok, który przechodzi na prawą stronę. Po 320 m mijamy kolejne domy przysiółka, a przed ostatnimi zabudowaniami potok ponownie przepływa na lewą stronę. Mijając ostatnie zabudowania szlak zmierza w kierunku północnym, pokonuje ostry zakręt w lewo (na krótko pojawia się tu aslaft), przekracza ostatni raz potok i zmierza w kierunku przeprawy przez Wisłokę, ktorą można pokonać w bród po płytach lub przez kładkę. Tuż po przekroczeniu Wisłoki szlak dołącza się do drogi Krempna - Polany (8,7 km). W tej okolicy nad brzegiem Wisłoki zlokalizowane jest pole namiotowo-biwakowe.

cerkiew w krempnej

Dojeżdżając do wspomnianej drogi szlak skręca w lewo i zmierza w kierunku centrum Krempnej. Tuż przed końcem trasy szlaku, po prawej stronie drogi mijamy nowowybudowany kościół, a tuż za nim drewnianą cerkiew pw. Kosmy i Damiana. Tuż przed nią, między kościołem a cerkwią stoi przeniesiona spod wejścia do cerkwi figura św. Mikołaja. Cerkiew po ostatnim remoncie prezentuje się wyśmienicie. Stąd już tylko 340 m i szlak kończy swój przebieg, dojeżdżając do głównego skrzyżowania, a tym samym zataczając niespełna 10-kilometrową pętlę.

profil trasy rowerowej

Będąc w Krempnej, oprócz zabytkowej cerkwi warto zwiedzić jeszcze inne obiekty. Przy wylocie drogi do Nowego Żmigrodu, po lewej stronie znajduje się cmentarz parafialny, na którym zobaczyć można kilkanaście kamiennych nagrobków, które pozostały po dawnych mieszkańcach - Łemkach. Z kolei przy drodze do Kotani, po lewej stronie okazały budynek Magurskiego Parku Narodowego, a w nim muzeum tegoż parku, do którego warto wstąpić m.in. na multimedialny spektakl ukazujący 4 pory roku z życia Magurskiego Parku Narodowego. Tuż wyżej siedziby MPN, na wzgórzu Łokieć znajduje się cmentarz z I wojny światowej nr 6 projektu Dusana Jurkowicza. Spod niego ładna panorama na Krempną i okalające ją szczyty. Jest też w Krempnej kilka ciekawych kapliczek, krzyży, czy dawnych łemkowskich chyż. Co roku w lipcu odbywa się tutaj Krempniańska Parada Historyczna (w 2013 r. odbyła się w Świątkowej Wielkiej), podczas której obejrzeć można m.in. pokazy walk, władania szablą, strzelania z łuku. Przez Krempną przebiegają też znakowane szlaki piesze, wspomniany już zielony szlak: Gorlice - Ożenna, jak i zaczynający/kończacy się tu szlak żółty: Krempna - Mrukowa. Zaczyna się tu także inny szlak rowerowy, koloru żółtego: Krempna - Myscowa - Polany - Huta Polańska.

tekst i fot. Dariusz Zając

krempna zalew krempna zalew tablica mpn łąki na zarubi zabudowa huty krempskiej huta krempska kapliczka huta krempska kapliczka huta krempska kapliczka zabudowa huty krempskiej zabudowa huty krempskiej zabudowa huty krempskiej zabudowa huty krempskiej zabudowa huty krempskiej zabudowa huty krempskiej zabudowa huty krempskiej krempna wisłoka krempna ikonostas cerkiew w krempnej muzeum mpn w krempnej figura matki boskiej w krempnej cmentarz w krempnej krempna ikonostas cmentarz w krempnej cmentarz w krempnej cmentarz w krempnej kapliczka w krempnej kapliczka w krempnej krzyż w krempnej parada historyczna krempna krempna panoramka parada historyczna krempna cmentarz w krempnej krempna ikona chrystus nauczający krempna ikona św. kosmy i damiana

09-03-2015 14:18:47

wróć do strony ze szlakami rowerowymi w regionie