Szlak rowerowy niebieski: Dębowiec - Folusz

znak szlaku rowerowego

Szlak niebieski: Dębowiec - Kopaniny - Cieklin-Józefów - Dobrynia - Wola Cieklińska-Sieniawa - Folusz

drogowskazy rowerowe dębowiec

Szlak prowadzi po terenie gminy Dębowiec, a geograficznie w przeważającej części po Pogórzu Jasielskim, na ostatnim krótkim odcinku wkraczając w Beskid Niski. Długość szlaku to niespełna 10 km (9,7 km), z czego cała trasa przebiega po drogach asfaltowych. 67% trasy to podjazdy (6,5 km), pozostała część (32 %) to zjazdy. Po drodze widoki na Beskid Niski i Pogórze, cmentarze z I wojny i kapliczki. Gdy był znakowany w 2006 roku przez Starostwo Powiatowe, nie miało to większego sensu, jednak po udostępnieniu przez MPN od 2014 roku drogi z Folusza do czerwonego szlaku rowerowego "Na styku kultur" w okolicach Świątkowej W., powstało znakowane połączenie rowerowe z Dębowca na południe powiatu i jest to obecnie ciekawa alternatywa wobec wspomnianego czerwonego szlaku.

Infrastruktura tego szlaku została już niemal zupełnie zniszczona, nawet drogowskazy w Dębowcu, które do czasu ostatniego remontu drogi (2014) do Folusza zawieszone były na słupkach szlaku architektury drewnianej, wraz z nim zostały usunięte. Ale z drugiej strony w zasadzie nie ma się gdzie zgubić, bowiem należy cały czas jechać główną drogą i nigdzie nie skręcać w boczne, więc brak oznakowania nie jest tu żadnym problemem.

profil trasy dębowiec folusz

Szlak zaczyna się w Dębowcu na skrzyżowaniu dróg do Załęża i Folusza, przy cmentarzu parafialnym, gdzie znajduje się węzeł szlaków rowerowych, bowiem przebiega tu także szlak rowerowy czerwony, jak i czarny szlak cmentarzy wojennych. Warto podejść na cmentarz, bo oprócz wielu ciekawych kamiennych nagrobków, kaplicy cmentarnej z krzyżem ze spalonego dębowieckiego kościoła jest też kwatera cmentarza z I wojny światowej nr 18, a namierzyć ją można po wysokim drewnianym krzyżu, stąd też panorama na Beskid Niski. Pozostałe ciekawe obiekty do zwiedzenia znajdują się poza szlakiem, więc trzeba sobie podjechać do nich. Dębowiec najbardziej znany jest obecnie z Sanktuarium, gdzie sławą cieszy się MB Saletyńska odwiedzana przez licznych pielgrzymów. Saletyni sprowadzili się tu początkiem XX wieku. Oprócz tego w Dębowcu warto odwiedzić zabytkowy kościół pw. św. Bartłomieja z 1848 r., jak i małomiasteczkową zabudowę z drewnianymi budynkami, najstarsze z nich ok. 100 letnie w okolicy kościoła. W rynku warta uwagi jest figura św. Floriana stojąca przed dawną Rotmistrzówką.

kaplica cmentarna dębowiec

Z węzła szlaków przy cmentarzu szlak obniża się i zmierza w kierunku widocznego w oddali Beskidu Niskiego - takie widoki będą nam towarzyszyć na większej części tej trasy. Gdy wjeżdżamy na teren już mniej pochyły, po prawej stronie mijamy kapliczkę, a w jej okolicy jako ciekawostkę można zobaczyć dawny kamienny słupek hektometrowy z wykutym napisem: 7 km. W powiecie jasielskim takich słupków można spotkać jeszcze kilkanaście. Mijając to miejsce szlak opuszcza Dębowiec, mija krzyżówkę gdzie odbiega droga do Kopanin i wspina się lekko w górę, po chwili wkraczając w teren zalesiony. Tuż przed wjazdem w las, po lewej ponownie widoki na Beskid Niski: pasmo Magury Wątkowskiej, pasmo Łysej Góry, oraz na Cergową. Tutaj też skręca na lewo czarny szlak cmentarzy wojennych jak i szlak konny.

panorama józfów beskid niski
kapliczka cieklin-józefów

Wjeżdżając w las, droga nadal się wznosi i po chwili jazdy docieramy do pierwszych zabudowań Józefowa, przysiółka miejscowoci Cieklin. Po prawej mija się współczesną kapliczkę, później po lewej sklep, a następnie skrzyżowanie z drogą do Duląbki i zaczynamy się obniżać, a przed naszymi oczami ukazuje się ponownie panorama na Beskid Niski, która będzie nam towarzyszyć prawie do samego końca, choć nieco zmieniając się przy zbliżaniu się do Folusza. Po chwili mija się kapliczkę po lewej stronie. W jej okolicy, po prawej stronie drogi stoi drewniany krzyż, a w jego okolicy tablica z siecią szlaków rowerowych w tej okolicy, bowiem tu właśnie zaczyna się szlak czerwony rowerowy prowadzący przez Cieklin i przysiółek Wałaskie na Cieklinkę. Oprócz tablicy niegdyś stał tu słupek z drogowskazem i początkiem tego szlaku, ale obecnie oznakowania brak. Natomiast szlak niebieski dalej zmierza w dół i ok. 150 m przed krzyżówką do Cieklina przy drodze spotykamy drogowskaz (niegdyś stały 2, gminny i Szlaku frontu wschodniego I wojny światowej) kierujący do cmentarza z okresu Wielkiej Wojny nr 12. Warto tam podjechać skręcając tu na wschód (na lewo), by po ok. 700 m stanąć przy tym cmentarzu, odnowionym w 2012 roku, na którym spoczywają żołnierze rosyjscy. Stamtąd też ładny widok na pasmo Magury Wątkowskiej i pasmo Łysej Góry.

ostra górka cieklin

Natomiast w tej samej okolicy, nieco wcześniej po prawej stronie drogi było widać mało znaczny stąd szczycik, na którym stoi krzyż, a nazywa się Ostra Górka o wysokości 365 m. Jej "ostrość" można zauważyć jadąc przez wieś Duląbka. Krzyż ten pierwotnie został postawiony w 1918 roku na pamiątkę odzyskania niepodległości. Natomiast warto wspomnieć, co ma związek z cmentarzami wojennymi występującymi w tej okolicy, że zarówno Ostra Górka, jak i Cieklinka odegrały istotną rolę podczas majowej ofensywy wojsk państw centralnych, a więc niemieckich i austro-węgierskich w 1915 roku, kiedy to w jej wyniku Rosjanie zostali odepchnięci daleko na wschód, nigdy już tu nie powracając podczas tej wojny. Ostra Górka stanowiła 3 pas obrony Rosjan. Po tych to walkach pozostały cmentarze wojenne w okolicy Cieklina (nr 10, 11, 12, 13 i 14). Więcej cmentarzy z I wojny można obejrzeć wchodząc do działu galeria cmentarzy.

cmentarz wojenny 10 cieklinka

Stąd szlak zmierza nadal na południe, mija krzyżówkę gdzie na prawo odbiega droga do Cieklina i po chwili już wkracza do następnej wioski po drodze - Dobryni, do której centrum kieruje droga na lewo. Natomiast szlak dalej prowadzi drogą główną z widokami na Beskid Niski i po prawej na Cieklinkę i Ostrzeż i zmierza do skrzyżowania, gdzie drogę przecina nam wojewódzka droga 993 z Gorlic przez N. Żmigród do Dukli. To miejsce to już tereny miejscowości Wola Cieklińska o nazwie Sieniawa. Tu, kolejny cmentarz z I wojny światowej (nr 10), a w zasadzie to co po nim zostało. Tak wyglądał jeden z pomników w oryginale, a po remoncie w 2015 roku już bardziej przypomina oryginał niż poprzednio (obecny wygląd). Pierwotnie cmentarz ten znajdował się po obu stronach tejże drogi, i posiadał 2 pomniki, ale zupełnie został zniszczony, a jedynie ten pomnik go upamiętnia. Spod cmentarza patrząc w kierunku Cieklinki, po prawej stronie widać na horyzoncie charakterystyczną rozłożystą sylwetkę Liwocza na Pogórzu Ciężkowickim. Bardziej na północny-wschód widać także Pogórze Dynowskie m.in. z Suchą Górą.

panorama sieniawa wola cieklińska beskid niski

Szlak natomiast przecina drogę wojewódzką na wprost i zmierza już do Folusza z widokami na Beskid Niski, w tym na ostry czubek Cergowej. Na tym odcinku ma się nieodparte wrażenie, że mimo że jedziemy w dół, cały czas trzeba pedałować jakby było w górę :). Faktycznie jednak początkowy odcinek jest lekko pod górkę, dopiero bliżej wsi następuje przełamanie i droga obniża się. Wjeżdżając do Folusza mija się po drodze, po lewej stronie 2 kapliczki, to pozostałość po mieszkających tu do 1947 roku Łemkach. Stąd dalej w dół przez wieś i w końcu szlak mija współczesny kościół, obniża się znacznie i mijając po prawej ośrodki wypoczynkowe, kapliczkę, przekraczając dopływ Kłopotnicy, przy przystanku autobusowym kończy swój przebieg. Tu oprócz rowerowego węzła szlaków, znajduje się węzeł szlaków pieszych, którego słupki z drogowskazami mieszczą się w obejściu Parku Rekreacji i Edukacji Ekologicznej. W tym też miejscu, po drugiej stronie znajduje się dobrze zaopatrzony sklep, a w bliskiej odległości także bary oferujące m.in. pstrągi.

Aby kontynuować wycieczkę dalej na południe powiatu np. do Świątkowej W., o czym pisałem wyżej, należy na krzyżówce skręcić na lewo i za znakami szlaku zielonego pieszego dojechać do miejsca wypoczynku w dolinie potoku Potasówka. Przy nim zaczyna się szlak niebieski rowerowy prowadzący przez pasmo Magury do czerwonego rowerowego szlaku "Na styku kultur", którym można dojechać aż do Ożennej i przeł. Beskid lub w przeciwnym kierunku.

tekst i fot. Dariusz Zając

24-02-2017 15:56:58

wróć do strony ze szlakami rowerowymi w regionie