Szlaki PTTK Pogórza Strzyżowskiego

Ropczyce - Wielopole Skrzyńskie - Szufnarowa-Pniaki

znak szlaku PTTK

Szlak czarny: Ropczyce - Borki Chechelskie - Broniszów - Wielopole Skrzyńskie - Sośnice - Szufnarowa-Pniaki (węzeł szlaków)

Jest to dość krótki szlak, długości ok. 10 km, łączący Ropczyce i Wielopole Skrzyńskie z długodystansowym szlakiem pogórzańskim koloru żółtego Dynów - Siedliska, z którym łączy się w okolicach przysiółka Pniaki w Szufnarowej. Wyznakowany został w 1996 roku przez oddział PTTK w Ropczycach.
Tu zostanie opisany odcinek z Wielopola Skrzyńskiego do Szufnarowej (przys. Pniaki) mający ok. 6 km długości, na przejście którego potrzeba ok. 1 h 30 min. Po drodze będziemy maszerować drogami asfaltowymi, szutrowymi i polnymi z ładnymi widokami na Pogórze. 4,4 km (73%) trasy to podejścia, zejścia wynoszą 1,6 km (27%). Szlak bardzo dobry także dla rowerzystów, wręcz wymarzony.

Wielopole Skrzyńskie - to miejscowość położona w powiecie ropczycko-sędziszowskim w dolinie rzeki Wielopolki (dopływ Wisłoki), na terenie Pogórza Strzyżowskiego. Historia miejscowości sięga średniowiecza, od czasów Kazimierza Wielkiego do 1933 roku była miastem. Będąc w tej miejscowości warto pozwiedzać co nieco. Najbardziej wybijającym się zabytkiem, jest murowany kościół parafialny pw. Wniebowzięcia NMP w stylu barokowym, z bogatym wyposażeniem wnętrza oraz masywną murowaną dzwonnicą. Tuż obok kościoła mieści się stara plebania (XIX w.), gdzie obecnie znajduje się Ośrodek Dokumentacji Historii Regionu im. Tadeusza Kantora oraz muzeum (artysty malarza, teatrologa profesora ASP w Krakowie), który właśnie w tym budynku się urodził, co oznajmia nam stosowna tablica. Po miejskiej historii miejscowościo pozostał dość duży rynek, wokół którego wiele kamieniczek. Na rynku stoi także kapliczka murowana św. Floriana i Sebastiana, z drewnianymi XIX-wiecznymi postaciami wewnątrz. Przy jednej z pierzei rynku znajduje się pomnik, upamiętniający ofiary pożaru, jaki wybuch podczas projekcji filmu w 1955 roku. Jako ciekawostkę można dodać, że z Wielopola pochodzi znany satyryk Marcin Daniec.

Szlak w Wielopolu Skrzyńskim zaczyna się w rynku, gdzie obok znajduje się przystanek autobusowy. Stąd zmierza jedną z pierzei rynku w kierunku znajdującego się w pobliżu kościoła, mijając wcześniej skręt do starej plebani zwanej potocznie "Kantorówką", jako że w niej urodził się T. Kantor. Mijając kościół pw. Wniebowzięcia NMP i parking przy nim, po chwili dochodzi do skrzyżowania, gdzie skręca na lewo i zaczyna wspinać się nadal drogą asfaltową stokami bezimiennej góry (343 m). Mija po lewej szkołę, przy niej pomnik 600-lecia Grunwaldu, a chwilę później po prawej jeden z trzech cmentarzy katolickich, a zaraz ok. 150 m wyżej, kolejny, nieco oddalony od drogi. Czym wyżej się wznosimy, tym za naszymi plecami coraz ciekawsze widoki na okolice Wielopola. Po drodze przechodzi się przez niewielki zagajnik zwany Piekiełko. Legenda mówi, że tutaj właśnie schronili się mieszkańcy podczas najazdu tatarskiego, który to las napastnicy podpalili, nie mogąc ich wywabić z ukrycia - mieszkańcy zginęli w ogniu. W końcu szlak dochodzi do krzyżówki i skręca na niej na prawo.

Po skręcie nadal prowadzi asfaltową drogą, ale już w dół w dolinkę małego potoku, by po jego minięciu ponownie wspinać się dość stromo, przez niewielki docinek prowadząc przez mały lasek. W końcu droga asfaltowa się kończy, a zaczyna się utwardzona szurtówka i szlak dochodzi do kapliczki stojącej po lewej stronie na rozdrożu. Teren staje się już mniej pochyły, a szlak wybiera prawą odnogę (w lewo dróżka do gospodarstw) i zmierza nadal lekko w górę działem z widokami na Pogórze. Po chwili mija krzyż po prawej, wychodzi na kulminację drogi i mija kolejny krzyż, tym razem drewniany, dochodząc po chwili do krzyżówki z polnymi drogami. Stąd ładna panoram na Pogórza, z wybijającym się na najbliższym planie pasmem Klonowej Góry (Chełm, Bardo, Klonowa, ale i szczyty Pogórza Ciężkowickiego i Rożnowskiego).

panorama nad jaszczurową pogórze pasmo klonowej

Na tej krzyżówce dróg, szlak skręca w lewo, tak jak droga główna, i po ok. 250 m wchodzi w las lekko się wznosząc, a po chwili dochodzi do samotnej przydrożnej kapliczki stojącej po prawej stronie. Tuż przed nią, w lewo odchodzi dróżka w dół (w głąb lasu), którą po 60 m dojdziemy do ciekawej wychodni piaskowca, zwanej Dudniacz (ewentualnie Dudniarz). Nazwa wzięła się najpewniej od legendy, jakoby po wejściu na nią i tupnięciu dudniło, tak jakby wewnątrz była pusta. Są też inne legendy związane z tym miejscem, a sama skała pokryta jest ogromną ilością różnych napisów, wykutych w piaskowcu, z którego jest zbudowana. Wracając do kapliczki, po chwili droga wychodzi na otwarty teren mijając po prawej samotne gospodarstwo i zaraz dalej wchodzi w zagajnik, by przy jego końcu opuścić drogę szutrową (tu uwaga! bo w zasadzie znaków szlaku brak) i skręcić w prawo w drogę polną, prowadzącą wzdłuż tego zagajnika w górę (po drodze widoki). Po minięciu kulminacji dróżka obniża się i po chwili szlak dociera nią do drogi asfaltowej (idący w przeciwną stronę muszą tu uważać, by wejść na polną dróżkę w lewo - oznakowania brak). Tu skręca na prawo, by po ok. 460 m prowadzenia drogą asfaltową dojść do węzła szlaków, gdzie szlak czarny łączy się ze szlakiem żółtym, kończąc tym samym swój przebieg.
Szlak żółty dołącza tu z lewej strony prowadząc z Szufnarowej i biegnie dalej drogą asfaltową, którą prowadził szlak czarny w kierunku pasma Klonowej Góry, a docelowo do doliny Białej w Siedliskach.

tekst i fot. Dariusz Zając

Czas przejścia:
Wielopole Skrzyńskie - Szufnarowa-Pniaki ↔ 1.30 h / 1.20 h

kapliczka dudniacz szufnarowa pniaki dudniacz napisy wychodnia szufnarowa pniaki droga szufnarowa pniaki polna droga wielopole sośnice kapliczka dudniacz napisy wychodnia wielopole kapliczka rynek wielopole pomnik pożar wielopole kantorówka muzeum kantora wielopole kantorówka muzeum kantora tablica wielopole skrzyńskie rynek wielopole skrzyńskie pogórze

26-11-2015 11:15:53

wróć do strony ze szlakami PTTK na Pogórzu Karpackim
wróć do strony ze szlakami PTTK