Szlaki PTTK Pogórza Ciężkowickiego

znak szlaku PTTK

Szlak czarny: Lubaszowa (PKP) - Polana Morgi

Jest to typowy szlak łącznikowy (dojściowy), długości 3 km, pozwalający wyjść w pasmo Brzanki do żółtego szlaku Dynów - Siedliska i nim maszerować np. do schroniska i wieży widokowej na Brzance i dalej na wschód, lub zejść z pasma Brzanki w dolinę Białej, gdzie możemy skorzystać ze środków komunikacji. Mimo że jest szlakiem krótkim, to posiada jednak kilka walorów, jednym z nich są na pewno widoki jakie będziemy mogli podziwiać po trasie. Ponadto przechodzi on w końcowej fazie obok budynków Klasztoru oo. Redemptorystów, gdzie występuje ładnie urządzony ogród z oczkami wodnymi, źródełko, czy ciekawe płaskorzeźbine w kamieniu stacje drogi krzyżowej.

Lubaszowa - to miejscowość o dość starym rodowodzie, bowiem pierwsze wzmianki pisane pochodzą o niej z 1105 roku. Położona na pograniczu Pogórza Ciężkowickiego i Rożnowskiego, w dolnie rzeki Biała i potoku Rostówka, wchodząc w skład gminy Tuchów powiatu tarnowskiego. Sama wieś nie posiada obiektów zabytkowch, jedynie nieco za centrum wsi, w kierunku Jodłówki Tuchowskiej mieści się cmentarz z I wojny światowej nr 151 zaprojektowany przez Heinricha Scholza (okręg VI - Tarnów).

Szlak zaczyna się przy stacji PKP w Lubaszowej, nieopodal drogi wojewódzkiej 977, gdzie na słupie energetycznym zawieszony jest drogowskaz szlaku. Stąd zmierza drogą w kierunku Jodłówki Tuchowskiej, po 300 m przechodząc mostem przez rzekę Białą. Stąd już mamy widok na wzgórza, na które przyjdzie nam się wspinać jak i dalszą część pasma Brzanki. Mijamy zabudowania miejscowości, w tym kościół i po ok. 900 metrach marszu szlak opuszcza wspomnianą drogę i skręca na lewo (znaki na słupie po prawej stronie).

Po skręcie, po 50 m szlak skręca na lewo przechodząc obok posesji i po chwili marszu mija kolejną posesję wchodząc za nią w lasek. Zaraz później dołącza do wyraźnej drogi i zmierza nią, przekraczając po chwili mały potoczek. Niedaleko dalej dochodzimy do rozdroża, szlak wybiera tu prawą odnogę i po ułożonych betonowych płytach zmierza w górę zataczając łuk, wychodząc na polankę, skąd mamy widoki na Pogórze Rożnowskie. Nieco wyżej mijamy samotne gospodarstwo domowe, skąd jeszcze rozleglejsze widoki. Stąd dalej w górę, nawet dość stromo, wyraźną drogą, po ułożonych płytach i dochodzimy do kolejnej posesji, przechodząc niemal przez jej podwórko. Za naszymi plecami widoki znacznie się nam poszerzyły i będą nam towarzyszyć do samego wejścia w las. Ale zanim szlak tam wejdzie przechodzi obok kolejnych posesji tego urokliwie położonego przysiółka, ciągnących się wzdłuż drogi coraz wyżej.

Po wejściu do lasu droga nadal wyraźna i utwardzona, bowiem jest ona dojazdową do mijanego wcześniej przysiółka. Po niecałych 300 m dochodzimy do rozdroża, gdzie z lewej strony dochodzi droga z Lubaszowej, a wszystko to już w okolicy terenów klasztoru Redemptorystów, a ściślej pisząc Domu Rekolekcyjnego Centrum Apostolstwa i Duchowości Redemptorystów. W tym miejscu, po prawej spotykamy figurę św. Jana Chrzciciela trzymającą w lewej ręce krzyż łaciński z dodatkową belką u góry, stojącą nad niewielkim oczkiem wodnym. Nieco w głębi natomiast znajduje się źródełko. Nieco z boku, na stoku znajdują się V i VI stacja drogi krzyżowej poprowadzonej na stokach Morgów.

Na wspomnianym rozdrożu szlak prowadzi na wprost, mija po lewej kort tenisowy i dochodzi do miejsca, gdzie można dojść do budynków Redemptorystów, a warto tam podejść. Sam obiekt, który już stąd widać, powstał w latach 50. XX wieku. Wcześniej mieściła się tutaj drewniana willa wybudowana w latach międzywojennych, która spłonęła po wojnie. Obok klasztoru mieści się uporządkowany ogród, w którym występują 2 oczka wodne. Nad jednym z nich umieszczono figurę Matki Bożej otoczoną blokami skalnymi ułożonymi w formie groty. Z kolei z tyłu, na jakby dziedzińcu ustawiono popiersie św. Alfonsa, założyciela Zgromadzenia Redemptorystów. Oprócz tego możemy tu uzyskać nocleg i skorzystać z kuchni. Strona internetowa: http://cadr.redemptor.pl/lubaszowa/

Szlak z tego miejsca prowadzi nadal na wprost, wznosząc się wyraźną drogą stokami góry Morgi (453 m) przez las i po ok. 500 metrach od klasztoru dochodzi do węzła szlaków na skraju polany Morgi, łącząc się tu ze szlakiem żółtym z Siedlisk na Brzankę i dalej przez Liwocz aż do Dynowa nad Sanem. Drogowskazy szlaków znajdują się nico wyżej, idąc żółtym szlakiem w kierunku Brzanki.

tekst i fot. Dariusz Zając

Czas przejścia:
Lubaszowa - Polana Morgi ↔ 1 h / 45 min

Punktacja GOT:
Lubaszowa - Polana Morgi ↔ 5/4

26-11-2015 11:18:19

wróć do strony ze szlakami PTTK na Pogórzu Karpackim
wróć do strony ze szlakami PTTK