Szlaki PTTK Pogórza Ciężkowickiego

znak szlaku PTTK

Szlak zielony: Jabłonica – Liwocz (562 m) – Czermna

Zielony szlak na Liwocz jest szlakiem dość "starym", bowiem jego początki sięgają roku 1954, kiedy to znakarze z Oddziału PTTK Tarnów postarali się o jego wyznakowanie w terenie. Ale wtedy jego przebieg był zgoła odmienny od obecnego. Szlak zaczynał się bowiem aż w Jaśle, na dworcu PKP, skąd przez jasielski park (widoczne jeszcze znaki na dwóch drzewach) wyprowadzał drogą w kierunku Jareniówki, później przez Trzcinicę, Opacie i Lipnicę Górną prowadził do Jabłonicy (między Lipnicą a Jabłonicą także widoczne są ślady po nim) i dopiero stąd wyprowadzał nas na Liwocz. W 1994 roku odcinek z Jasła do Jabłonicy został skasowany, więc szlak wówczas zaczynał się w Jabłonicy przy przystanku PKS w okolicach szkoły. W 2009 roku nastąpiła kolejna zmiana, początek szlaku w Jabłonicy przeniesiono w miejsce, gdzie odbija on już z drogi głównej prowadzącej przez wieś na Liwocz, natomiast z drugiej strony został on przedłużony z Liwocza do Czermnej, gdzie obecnie kończy się przy zabytkowym kościele w tejże miejscowości. Dodać można, że szlakiem tym zajmują się 2 Oddziały PTTK, odcinek z Jabłonicy na Liwocz jest w gestii PTTK Jasło, odcinek z Liwocza do Czermnej pod patronatem PTTK Tarnów.

Jak wyżej napisano, szlak zaczyna się w Jabłonicy (powiat jasielski, gm. Skołyszyn) przy drodze głównej prowadzącej przez wieś, na samym jej początku, gdzie niegdyś na słupie zawieszony był drogowskaz szlaku (słup zdemontowano), a obecnie stoi drewniany słupek z drogowskazem. Stąd zmierza w boczną drogę lekko w górę w kierunku Liwocza, początkowo asfaltową drogą. Po ok. 390 metrach mija krzyżówkę na której prowadzi prosto mijając po prawej dom. Stąd już nieco ostrzej w górę, mija kolejny dom i już po płaskim terenie dochodzi do rozwidlenia dróg. Wyraźna droga skręca w lewo i szlak prowadzi właśnie nią, by po 120 metrach tym razem skręcić z niej lekkim ukosem w prawo. Tu znajduje się węzeł szlaków konnych (nr 108). Po skręcie, szlak prowadzi najpierw płasko leśną drogą, a następnie obniża się przechodząc przez wąwóz. Po minięciu wąwozu dochodzi do małej polanki, na której znajdują się rozwidlenia dróg. Szlak wybiera drogę na wprost z lekkim skrętem na prawo i po kolejnych 300 metrach, na zakręcie tej drogi, opuszcza ją skręcając w lewo.

Po skręcie w lewo szlak pnie się w górę waską dróżką leśną i dochodzi do drogi biegnącej prostopadle do niej, skręca tu w lewo i zaraz po 10 metrach opuszcza ją skręcając w prawo. Idąc w przeciwną stronę trzeba uważać by nie przeoczyć wejścia z wygodnej i wyraźnej drogi na szlak w kierunku Jabłonicy. Natomiast szlak po skręcie w prawo pnie się w górę wąską leśną drogą, wychodzi na kulminację i obniża się, a następnie prowadzi płasko, dochodząc do kolejnej krzyżówki leśnych dróg. Prowadzi tu na wprost i po ok. 300 metrach od niej zaczyna się ponownie wznosić, najpierw łagodnie, później nieco ostrzej, zataczając łuk wokół góry Gródek i dochodzi na przełączkę pomiędzy nią a Liwoczem. Stąd nadal w górę, później płasko a nawet lekko w dół, by po chwili ponownie się wznosić. W końcu dochodzi do kolejnej krzyżówki dróg, gdzie znajduje się kulminacja tej drogi i tu skręca w lewo pod kątem ostrym. Prowadzi nią ok. 200 metrów i wychodzi przy węźle szlaków tuż pod szczytem Liwocza. Do wieży stojącej na grzbiecie jest stąd ok. 100 metrów. A warto tam podejść, bo z wieży można obejrzeć rozległe widoki na Pogórze Karpackie, Bieszczady, Beskid Niski, Beskid Sądecki, Gorce, Beskid Wyspowy, a przy sprzyjających warunkach atmosferycznych nawet Tatry, czy królową polskich Beskidów - Babią Górę. Więcej na temat Liwocza i jego okolic można przeczytać tutaj.

Natomiast szlak skręca tu w lewo i wraz ze szlakiem żółtym prowadzi w kierunku zachodnim. Najpierw grzbietem ramienia Liwocza, a następnie skręcając w prawo prowadzi ostro w dół dochodząc do leśnej drogi. Tu pod kątem ostrym skręca w lewo i zmierza do przełączki między Liwoczem a Kamińską. W tym miejscu szlaki rozłączają się i zielony skręca w lewo zmierzając w kierunku Czermnej, w ostatnej fazie przed wyjściem z lasu prowadząc przez ciekawy wąwóz. Po wyjściu z lasu na szlaku pojawiają się pierwsze zabudowania wsi Czermna. Znajduje się tu także wiata turystyczna i tablica z zaznaczoną ścieżką turystyczną z Czermnej na Liwocz, a także miejsce na ognisko, ponadto ładny stąd widok. Natomiast szlak zmierza nadal w dół zmieniając często kierunek i dochodzi do drogi biegnącej działem z Jabłonicy do Czermnej. Tu skręca w prawo i po ok. 850 m dochodzi do drogi Czermna - Dębowa, gdzie skręca w lewo. Stąd ponownie zmierza w dół, mija zakręty i prowadzi wprost pod obydwa kościoły, w tym, ten zabytkowy drewniany z XVI w. Tu kończy się jego przebieg, co oznajmia nam zamontowany na słupie drogowskaz szlaku wraz z symbolem jego początku/końca. Nieopodal wejścia w obręb drewnianego kościoła znajduje się tablica z zaznaczeniem przebiegu "Ścieżki turystycznej z miejscowości Czermna na Liwocz", takiej samej jak wcześniej przy wyjściu zielonego szlaku z lasu.

tekst i fot. Dariusz Zając

Punktacja GOT:
Jabłonica - Liwocz 8/6

Czasy przejść:
Jabłonica - Liwocz 1.45 h / 1.15 h
Liwocz - Czermna 1.30 h / 1.45 h

czermna drogowskaz czermna kościół wiata czermna szlak na liwocz otwarcie szlaku czermna liwocz drogowskaz szlak zielony jabłonica czermna kościół czermna ołatrz główny czermna kościół ambona czermna kościół tablica czermna kościół ołtarz boczny liwocz 562 m czermna nowy kościół czermna kościół liwocz jabłonica liwocz liwocz drogowskazy

27-10-2016 15:29:05

wróć do strony ze szlakami PTTK na Pogórzu Karpackim
wróć do strony ze szlakami PTTK