Szlaki PTTK Pogórza Karpackiego

znak szlaku PTTK

Szlak żółty: Gogołów – Dział (454 m) – Sowina – Bieździadka – Bieździedza – Nawsie Kołaczyckie – Kołaczyce – Kłodawa – Ujazd – Liwocz (562 m)

Wyszczególniony wyżej odcinek, to fragment długiego szlaku (ponad 120 km) biegnącego przez Pogórza Karpackie (Ciężkowickie, Strzyżowskie i Dynowskie) zaczynający się w Siedliskach w dolinie rzeki Białej (na pograniczu z Pogórzem Rożnowskim), a prowadzący do Dynowa nad Sanem, gdzie dalej zaczyna się już Pogórze Przemyskie. Z tego też powodu szlak ten nazywany jest często "Szlakiem Trzech Pogórzy". Niegdyś szlak ten prowadził jeszcze przez Pogórze Rzeszowskie i Przemyskie do Przemyśla, ale ten odcinek obecnie nie istnieje. Cały opisywany niżej odcinek szlaku (od 2009 roku) znajduje się pod opieką Oddziału PTTK w Jaśle, który to został przejęty od Oddziału PTTK Rzeszów (Gogołów - Kołaczyce) i PTTK Tarnów (Kołaczyce - Liwocz).

gogołów kościół drewniany

Opisywany odcinek zaczyna się przy zabytkowym drewnianym kościele w Gogołowie, tu też znajdują się drogowskazy tego szlaku, zawieszone na budynku poczty. Stąd szlak wspina się drogą w kierunku południowym mijając po prawej dolną stację i stok, na którym zimą działa wyciąg narciarski, po czym wznosząc się 100 m osiąga grzbiet pasma zwany Działem. Na północy ładny widok na Gogołów, a nad nim pasmo Klonowej Góry, na prawo Brama Frysztacka i pasmo Jazowej. Na wprost wylotu drogi z Gogołowa znajduje się Stadnina Koni Huculskich "Chrapka". Natomiast szlak skręca w prawo i po chwili mija po prawej górną stację wyciągu narciarskiego, a po lewej "Gościniec", a w jego obejściu "Gogołowskie Drzewoludy", czyli duże rzeźby drewniane poustawiane w różnych miejscach (odbywają się tutaj plenery rzeźbiarskie). Tu też stoi tablica informacyjna z mapką okolicy i panoramą Pogórza i kilkoma zdjęciami, ustawiona w ramach projektu Aktywna turystyka ludności atrakcyjnym szlakiem "Atlas". Stąd nadal zmierza w kierunku zachodnim z ładnymi widokami na Pogórze (m.in. Ciężkowickie, Strzyżowskie z pasmem Klonowej Góry, z najbardziej znanym Chełmem, czy bardziej na wschód, już za Bramą Frysztacką - Pogórze Dynowskie z Pasmem Jazowej). Po lewej stronie mijamy najwyższe wzniesienie Działu (454 m) - po chwili nad nim pojawia się Beskid Niski - stąd szlak lekko się obniżając mija po lewej zadaszony w formie baldachimu krzyż i figurę Matki Boskiej i ponownie wznosząc się, ok. 400 m dalej skręca z drogi biegnącej Działem w lewo, w kierunku Sowiny. Do 2017 roku, droga prowadząca Działem była szutrowa, obecnie jest asfaltowa.

gogołów drzewoludy rzeźby kapliczka szafkowa łazy bieździadka

Po ok. 1,2 km marszu, także obecnie drogą asfaltową, dochodzi się do kolejnego rozwidlenia dróg w górnej części tejże miejscowości, gdzie z prawej dochodzi droga z centrum wsi. Ładnie widać stąd pasmo Liwocza, a nieco wcześniej zanim szlak tu doszedł, widać było także Beskid Niski oraz szczyty Pogórza Dynowskiego. Stąd na wprost, a chwilę później lekkim łukiem na prawo, powoli obniżając się drogą. W końcu szlak dochodzi do kolejnej krzyżówki (przy dawnym sklepie - nieczynny), gdzie obecnie prowadzi na wprost (niegdyś skręcał na lewo *). Stąd po chwili mija drzewo z zawieszoną nań kapliczką szafkową i szutrową drogą zmierza w górę stokami Wilczej Góry, którą mija po lewej stronie, a następnie zaczyna się obniżać z widokami na Beskid NIski. W końcu dochodzi do miejsca gdzie droga zakręca 90 stopni w lewo i szlak prowadzi zgodnie z jej przebiegiem w kierunku lasu (tu dalej ładne widoki na Beskid Niski). Po chwili wejście w las i zakrętami szlak drogą utwardzoną sprowadza w dół do niewielkiej krzyżówki i już po kolejnych 90 m dochodzi do drogi głównej Bieździedza - Sowina, gdzie skręca w lewo.

dział nad gogołowem
hr zborowski bieździedza

Po skręcie w lewo szlak prowadzi teraz drogą asfaltową w kierunku Bieździedzy. Około 240 m przed dojściem do centrum, po prawej stronie mieści się cmentarz parafialny, na którym znajduje się okazała kaplica z XIX w. wystawiona przez żonę dla zmarłego męża - Prospera hr. Zborowskiego. Tuż obok znajduje się cmentarz z I wojny światowej nr 40 proj. Johana Jagera, na którym spoczywają żołnierze rosyjscy, austriaccy i niemieccy. Szlak natomiast prowadzi ostro w dół dochodząc do drogi głównej Kołaczyce - Sieklówka - Lubla. Będąc w tej okolicy warto podejść do widocznego stąd gotyckiego kościoła pw. św. Trójcy, stojącego w otoczeniu legendarnego dębu z wbitymi mieczami, a także wolnostojącej renesansowej dzwonnicy. Natomiast szlak skręca w prawo i prowadzi wzdłuż drogi głównej w kierunku Kołaczyc. Po ok. 1,1 km od krzyżówki w centrum Bieździedzy, dochodzi do dawnego dworu Romerów, stojącego w otoczeniu parku. Mijając go, prowadzi nadal drogą główną, mija zakręty i wychodząc na prostą po chwili opuszcza drogę główną (ok. 530 m od dworu) i skręca w lewo na drogę gruntową**.

kościół bieździedza

Po skręcie na lewo, szlak zmierza ok. 570 m na wprost w kierunku potoku i podobnie jak droga, zakręca na prawo prowadząc wzdłuż jego meandrującego biegu, w kierunku widocznej wieży kościoła w Kołaczycach. Przy samotnych gospodarstwach kończy się wyraźna droga i zaczyna się wydeptana ścieżka, a zaraz dalej szlak odbija lekko w prawo, oddalając się tym samym od potoku. Następnie przechodzi prawie przez podwórko jednego z nich (wydeptaną ścieżką), przekracza ponownie wspomniany wcześniej potok i raz jeszcze przechodzi jakby przez podwórko, pomiędzy domem a stodołą. Zaraz za nim wchodzi na bardziej wyraźną drogę szutrową i nią dochodzi do asfaltowej drogi w Nawsiu Kołaczyckim, obok stojącego drewnianego krzyża (idąc w przeciwnym kierunku należy kierować się cały czas na wprost, nie tak jak prowadzi droga główna). Stąd prowadzi na wprost przez wieś ok. 500 m i skręca w prawo między domy, a po następnych 150 m skręca w lewo i prowadzi w kierunku Kołaczyc. Przekracza ponownie potok i ulicą Tkacką zmierza do centrum mijając po drodze neogotycki kościół pw. św. Anny. Dochodząc do południowo-wschodniej pierzei rynku skręca w lewo i dochodzi do miejsca gdzie znajdują się drogowskazy szlaku umieszczone na słupie latarni w południowo-zachodnim narożniku rynku.

kołaczyce rynek drogowskazy szlaków

Z rynku w Kołaczycach, szlak przecina drogę krajową nr 73 i krótką ulicą Powstańców dochodzi po chwili do ul. Liwocznej, skręca w lewo i zmierza w dół. Następnie przekraczając przez mostek potok, skręca w prawo i prowadzi w kierunku mostu na Wisłoce łączącym gm. Kołaczyce z gm. Brzyska, wcześniej po prawej mijając stadion sportowy klubu "Ostoja" Kołaczyce. Zaraz za mostem szlak skręca w lewo i polną dróżką prowadzi wzdłuż Wisłoki ok. 360 m, a następnie oddala się od rzeki wkraczając pomiędzy pierwsze zabudowania Kłodawy, skręcając pomiędzy nimi, raz w prawo, raz w lewo, dochodzi w końcu do drogi głównej. Tu skręca w lewo i prowadząc drogą asfaltową, mija po lewej słupową kapliczkę i następnie skręca w prawo w kierunku Ujazdu, dochodząc w końcu do drogi głównej Jasło - Błażkowa.

ujazd krzyż milenijny

Po dojściu do wspomnianej drogi głównej skręca w lewo, by zaraz po ok. 140 m skręcić z tej drogi na prawo, w drogę do przysiółka Strebikowa. Stąd prowadzi ostro pod górę, mija ostry zakręt w prawo i dochodzi do Milenijnego Krzyża (niegdyś najwyższego w Polsce), wokół którego zlokalizowano także drogę krzyżową. Ładny stąd widok na okolice z doliną Wisłoki włącznie. Spod krzyża szlak lekko opada, by następnie rozpocząć wspinanie się przez przysiółek Strebikowa w kierunku lasu, mijając po prawej kapliczkę. Czym wyżej tym widoki są coraz rozleglejsze. Mijając ostatnie zabudowania, przed wejściem w las skręca łukiem w prawo, prowadząc jego skrajem. Następnie skręca w lewo kierując się w głąb lasu nową (2012) leśną utwardzoną drogą, by następnie dojść do krzyża upamiętniającego mieszkańców tych okolic poległych podczas I i II wojny światowej. Tu znajduje się mały parking dla zmotoryzowanych turystów chcących udać się na Liwocz, bowiem dalej wjazd jest zakazany.

liwocz wieża

Z parkingu szlak prowadzi utwardzoną drogą, najpierw płasko, później w dół, wcześniej mijając już pierwsze stacje drogi krzyżowej. Dalej, mijąjąc kolejne stacje, szlak zaczyna się wznosić stokami Liwocza. W okolicach X stacji drogi krzyżowej do żółtego szlaku dołącza spacerowy szlak biało-niebieski z Dąbrówki przez Lipnicę Dolną na Liwocz, wyznakowany dzięki gm. Brzyska. Od tego momentu, mijając kolejne stacje, oba szlaki prowadzą na szczyt najwyższego wzniesienia Pogórza Ciężkowickiego, osiągając go po ok. 500 m od połączenia się. Obecnie węzeł szlaków znajduje się nieco niżej szczytu (ok. 100 m), w miejscu gdzie zielony szlak z Jabłonicy dochodzi na Liwocz. Tu kończy się patronat znakarzy jasielskich nad tym szlakiem, dalej przejmują go już znakarze z Oddziału tarnowskiego. Liwocz to także punkt pośredni do dużej odznaki GOT. Więcej informacji na temat Liwocza a także więcej zdjęć można znaleźć klikając tutaj.

tekst i fot. Dariusz Zając

* Zmiana przebiegu szlaku nastąpiła w tym miejscu w 2012 roku wobec sprzeciwu właścicieli prywatnej łąki, po której dotychczas szlak prowadził w dalszej części.

** Jeszcze w 2012 roku, szlak skręcał nieco wcześniej na lewo z drogi głównej, ok. 300 m za dworem Romerów, i prowadził tak jak obecnie jedzie się do Stajni Galicja i po jej minięciu i przekroczeniu potoku skręcał w prawo, by po 250 m dojść do miejsca, gdzie obecnie szlak prowadzi.

Punktacja GOT:
Gogołów - kota nad Gogołowem 3/2
kota nad Gogołowem - Kołaczyce 10/11
Kołaczyce - Liwocz 12/9

cmentarz 40 bieździedza dolina wisłoki kołaczyce cmentarz 40 bieździedza bieździedza drogowskazy szlaku bieździedza dzwonnica kołaczyce kapliczka rynek kołaczyce przedszkole kapliczka liwocz droga krzyżowa kołaczyce kościół bieździedza kościół bieździedza kościół epitafium bieździedza dwór romerów chrystus frasobliwy gogołów dział hucuły chrapka gogołów dział chełm drzewolud gogołów dział hucuły chrapka gogołów dział drzewoludy gogołów dział

01-08-2017 20:34:53

wróć do strony ze szlakami PTTK na Pogórzu Karpackim
wróć do strony ze szlakami PTTK