Szlaki PTTK w Beskidzie Niskim

ROZDZIELE - FERDEL

Końcem 2015 roku Oddział PTTK w Gorlicach ponownie wyznakował skasowany w latach 90. ubiegłego wieku odcinek szlaku niebieskiego z Biecza do Rozdziela. Odcinek ten, poprowadzony nieco po innej trasie, łączy się z odcinkiem szlaku opisanym poniżej. Tu zostawiam opis tego krótkiego szlaku łącznikowego prowadzącego przez Beskid Niski, a kto chce poczytać opis całego szlaku, zapraszam tutaj.

znak szlaku PTTK

Szlak niebieski: Rozdziele – Ferdel

szlak ferdel rozdziele

Jest to krótki szlak łącznikowy (niespełna 3 km), którym z drogi wojewódzkiej 993 możemy wyjść w zachodni kraniec pasma Magury Wątkowskiej pomiędzy Małym Ferdelem (578 m) a Ferdlem (648 m), gdzie łączy się ze szlakiem zielonym prowadzącym z Gorlic w pasmo Magury (w tym do rez. Kornuty) i dalej do Ożennej. Lub też odwrotnie, z pasma Magury Wątkowskiej można zejść bezpośrednio do wspomnianej drogi, by skorzystać z komunikacji zbiorowej, choć o dogodne połączenia jest tu dosyć trudno. Niegdyś wspomniany szlak był o wiele dłuższy, bowiem jego początek był w Bieczu przy stacji PKP, prowadząc do Rozdziela przez Korczynę, Wójtową i Lipinki. Kasacja szlaku z Biecza do Rozdziela przez gorlicki Oddział PTTK nastąpiła pod koniec lat 90 *. Pozostały w terenie fragment szlaku znajduje się także w gestii tego Oddziału.

rozdziele cerkiew

Będąc w Rozdzielu warto podejść do jednej z dwóch cerkwi znajdujących się tutaj. Mam na myśli dawną greckokatolicką cerkiew pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny o niecodziennej bryle jak na obiekty cerkiewne w Beskidzie Niskim. Jest to bowiem obiekt z ciosanego kamienia z jedną centralnie umieszczoną wieżyczką zakończoną pozorną latarnią i małą cebulastą banią zwieńczoną krzyżem. Obecnie pełni funkcję filialnego kościoła rzymskokatolickiego parafii Lipinki. Są też w Rozdzielu inne obiekty warte odwiedzenia, ale znajdują się dość daleko od szlaku, m.in. drewniana prawosławna cerkiew pw. Narodzenia NMP z 1785 roku, przeniesiona tu z Serednicy, która stoi prawie przy Wapiennym. Jest też cmentarz z I wojny światowej nr 85, także położony przy drodze do Wapiennego, nieco bliżej niż cerkiew oraz spotkać można kilka starych drewnianych domów.

szlak ferdel rozdziele

Szlak zaczyna się przy przystanku autobusowym, niedaleko skrzyżowania drogi wojewódzkiej 993 z drogą lokalną z Rozdziela do Wapiennego. Stąd prowadzi wspomnianą drogą wojewódzką w kierunku Nowego Żmigrodu lekko w górę, przekracza potok Rozdzielanka i po ok. 400 m skręca w prawo na drogę gruntową, przed kolejnym potokiem przepływającym pod drogą (niegdyś skręcał nieco wcześniej, tuż za ostatnimi zabudowaniami). Po skręcie, nadal prowadzi w górę otwartym terenem wśród łąk, wyraźną drogą polną, w kierunku zalesionych stoków Małego Ferdla i Ferdla, które nam się ukazują. Maszerując tą drogą, las osiągajamy po ok. 1,2 km. Ale zanim szlak wejdzie w las, za naszymi plecami możemy podziwiać widoki na Pogórze Karpackie, w tym na pasmo Brzanki (m.in. Brzanka, Ostry Kamień, Kamionka, Gilowa). Tuż pod lasem znajduje się także drewniana budowla MPN-u, na której zawieszona jest mapa Parku, wykresy wysokościowe dwóch szlaków oraz inne informacje dla turystów.

Po wejściu w las szlak dalej cały czas prowadzi w górę w miarę łagodnie, mało utwardzoną drogą leśną, często błotnistą (szczególnie po opadach), dopiero przed osiągnięciem grzbietu pasma Magury Wątkowskiej droga staje się bardziej kamienista, a stok wznosi się nieco stromiej. W końcu dochodzi na grzbiet pomiędzy Małym Ferdlem (578 m) na zachodzie, a Ferdlem (648 m) znajdującym się na wschodzie. Znajduje się tu drogowskaz tego szlaku kierujący do Rozdziela oraz drogowskazy szlaku zielonego, ponadto jest mała ławkeczka, więc można sobie odpocząć.

Stąd w zasadzie mamy tylko dwie możliwości wędrowania, albo do Wapiennego przez Mały Ferdel zielonym szlakiem, wtedy skręcamy w prawo w dół, albo na lewo także zielonym szlakiem w górę w kierunku Ferdla (648 m), a dalej albo do Folusza czarnym szlakiem, albo przez Kornuty dalej na wschód.

szlak ferdel rozdziele tablica mpn szlak ferdel rozdziele szlak ferdel rozdziele widok pogórze szlak ferdel rozdziele łąki szlak ferdel rozdziele droga pogórze
szlak ferdel rozdziele wykres wysokościowy

Punktacja GOT:
Rozdziele - Ferdel (648) 6/3

Czas przejścia:
Rozdziele - Ferdel → 1 h
Ferdel - Rozdziele → 45 min

09-03-2016 21:37:06

wróć do strony ze szlakami PTTK w Beskidzie Niskim
wróć do strony ze szlakami PTTK