Szlaki PTTK w Beskidzie Niskim

KLIMKÓWKA - FLASZA

znak szlaku PTTK

Szlak czarny: Klimkówka - Flasza - węzeł szlaków

Jest to krótki (ok. 3 km) szlak łącznikowy lub jak kto woli dojściowy ze znanej miejscowości Klimkówka położonej przy drodze do Uścia Gorlickiego nad zalewem Klimkowskim przez przysiółek Flasza do długodystansowego niebieskiego szlaku tzw. granicznego. Wędrując nim po drodze ładne widoki na zalew klimkowski i jego okolice, a przy połączeniu ze szlakiem niebieskim dość rozległa panorama na zachodni Beskid Niski oraz przy sprzyjającej pogodzie także na Tatry.

Szlak zaczyna się w Klimkówce, tuż przy wejściu na koronę zapory zalewu klimkowskiego, który został oddany do eksploatacji w 1994 roku. Od czasu do czasu jest możliowść wejścia na koronę zapory. W tym miejscu znajduje się tablica informacyjna o zalewie z rzutem okolicy wykonanym z satelity. Szlak z tego miejsca zmierza lekko w górę skręcając na prawo, mija po drodze po prawej wejście na szlak prowadzący stokami Kiczery-Żdżar do Łosia (poniżej zapory) i dochodzi do miejsca, gdzie stoi drogowskaz z informacją, że z tego miejsca były kręcone sceny do filmu "Ogniem i mieczem", a konkretnie scenę przeprawy Rzędziana (Wojciech Malajkat) przez Dniepr. Niestety sama tablica informacyjna nie jest już w najlepszym stanie, a sam widok z tego miejsca już nie jest takimi jak były w czasie kręcenia sceny, bowiem drzewa zasłoniły widok. Tuż obok, na niewielkim wzgórzu stoi kapliczka z Chrystusem frasobliwym i napisem po łacinie słów św. Augustyna: Si comprehendis, non est Deus co znaczy: Jeśli Go pojmujesz, nie jest Bogiem.

Z tego miejsca szlak nadal podąża lekko w górę drogą dojazdową do zapory i mijając kolejne zabudowania Klimkówki dochodzi w końcu do małego parkingu w okolicach Domu Pomocy Społecznej. W tym miejscu znajdują się drogowskazy szlaków. Zaraz za parkingiem szlak dochodzi do drogi głównej Ropa - Uście Gorlickie z widokiem na rozłożysty masyw góry Chełm. Tu skręca w lewo i zmierza tą drogą w kierunku Uścia Gorlickiego, by po ok. 140 m dojść do świątyni o ciekawej bryle, jak i o historii jej powstania.

Świątynia ta miała być odwzorowaniem cerkwi greckokatolickiej stojącej niegdyś w miejscu, które teraz pochłonęły wody zalewu klimkowskiego, czyli w dawnej wsi Klimkówka. Tamtą cerkiew, zbudowaną w latach 1914-1917, wobec niemożliwości przeniesienia wysadzono w powietrze w 1983 roku i zamiast niej miano wybudować jej kopię w nowym miejscu. Niestety tak się nie stało, obecna świątynia różni się nieco od tamtej, nie ma tylu wież ile było oryginalnie, z 5 istniejących wtenczas obecnie są tylko 2. Wewnątrz znajduje się wyposażenie z dawnej cerkwi, m.in. ikonostas z 1919 r. Tak wyglądał pierwowzór: cerkiew, cerkiew 2.

Mijając swiątynię szlak nadal podąża drogą główną, a po lewej pojawiają się widoki na taflę jeziora i okoliczne szczyty: Ubocz, Czerteżyki, Kopa, a w dalszej perspektywie także Rotunda i Jaworzyna 881 m, zwana konieczniańską. Droga zakręca na lewo i gdy wychodzi na prostą, po chwili marszu szlak opuszcza ją, skręcając w prawo. W tym miejscu po lewej stronie drogi znajdują się drogowskazy szlaku zawieszone na słupie. Po skręcie w prawo droga zaczyna się wznosić w kierunku lasu i po chwili osiąga go. Za naszymi plecami ładny widok na zalew i okolicę. Po wejściu w las, droga którą prowadzi szlak ostro zakręca na prawo i zaraz dalej szlak opuszcza ją, skręcając na lewo, tym samym wchodząc na leśną ścieżkę. Cały czas się wznosząc, w końcu dochodzi do leśnej drogi, zakręca na nią w prawo i chwilę później na lewo, dochodząc w końcu do drogi głównej w malowniczo położonym przysiółku Klimkówki - Flasza.

Około 120 m na prawo od wyjścia szlaku do drogi głównej stoi krzyż, ładny stąd widok na zachód m.in na Jaworze (880 m), Kiczerę Wielką (694 m), czy Ubocz (814 m). Szlak natomiast prowadzi na wprost, dalej wznosząc się dochodzi do znajdującego się po lewej stronie kamiennego krzyża z 1912 roku, a po prawej drewnianego domu i zmierza dalej dochodząc do rozdroża. Za naszymi plecami w kierunku płn.-zach. pojawia się sylwetka Chełmu (780 m). Na rozdrożu szlak wybiera prawą odnogę, po ok. 100 metrach mija odejście na prawo drogi do ostatniego domu i prowadzi na wprost w kierunku lasu. Najpierw jego skrajem, mając go po prawej, a następnie wchodzi w leśną przecinkę i po kolejnych 100 metrach dochodzi do drogi, którą prowadzi szlak niebieski. Tu, pod szczytem flasza (610 m) kończy się przebieg szlaku czarnego.

Miejsce połączenia się z niebieskim szlakiem, jest przy okazji bardzo widokowe, jedynie podziwianie tej panoramy zakłóca nam linia energetyczna, prowadząca przez te widokowe łąki. Z górnej części tej łąki widać m.in. szczyty pasma Jaworzyny Krynickiej w Beskidzie Sądeckim (Runek, Wierch nad Kamieniem) poprzez szczyty Beskidu Niskiego po Jaworze (880 m), Modyniankę i Rosochatkę. Przy dobrej przejrzystości powietrza widać także szczyty Tatr: Sławkowski Szczyt, Łomnica, Durny Szczyt, Baranie Rogi, Lodowy, czy Kieżmarski Szczyt. Na lewo od Jaworza widać jeszcze najwyższy szczyt Beskidu Wyspowego - Mogielicę (1170 m).

tekst Dariusz Zając

Flasza - Klimkówka → 45 min

21-03-2015 19:39:17

wróć do strony ze szlakami PTTK w Beskidzie Niskim
wróć do strony ze szlakami PTTK