Szlak zielony: Rymanów Zdrój - Przymiarki - Iwonicz Zdrój

Jest to dość ciekawie poprowadzony szlak gminny, łączący dwa beskidzkie uzdrowiska - Iwonicz i Rymanów. Prowadzi przez widokowe łąki, niczym beskidzkie połoniny, skąd roztaczają się dość rozległe widoki. Znakowany jest podobnie jak szlaki piesze PTTK, czyli między dwoma białymi paskami znajduje się kolor zielony, co należy uznać za dobrą praktykę, bo inne szlaki w okolicy obu tych uzdrowisk, z różnymi dziwnymi oznaczeniami i kolorami, a nade wszystko ich gmatwanina, wołają o pomstę do nieba! Choć ostatnio widzę poprawę w tym zakresie... Dodatkowo na szlaku spotkać można drogowskazy kierunkowe. Szlak oczywiście jest dostępny w obu kierunkach, więc można zacząć wycieczkę w obojętnie którym uzdrowisku. Długość szlaku wynosi 7 km, suma wzniesień to ok. 265 m (idąc w przeciwnym kierunku ok. 235 m), więc w sumie w górę będziemy szli ok. 3,3 km (47 % trasy). Ów szlak na drogowskazach ma wyszczególnione zapytanie: czy zobaczymy Tatry? To z uwagi na to, że z grzbietu Przymiarek przy dobrej przejrzystości powierza można zobaczyć te najwyższe wzniesienia Karpat.
Poniżej zostanie opisany szlak idąc z Rymanowa Z. do Iwonicza Z. Przy okazji warto wspomnieć, że można połączyć wycieczkę tym szlakiem, ze szlakiem głównym beskidzkim czerwonym (GSB), by z jednego uzdrowiska przejść do drugiego i wrócić do tego pierwszego inną trasą.

Niegdyś szlak zaczynał się w Rymanowie Zdroju przy krzyżówce, gdzie skręca droga do Wołtuszowej (przynajmniej tam były pierwsze znaki), ale teraz po odnowieniu, początek szlaku znajduje się przy informacji turystycznej, naprzeciw głównego parkingu. Stoi tu słupek z drogowskazami szlaków, w tym także opisywanego tutaj. Kieruje się stąd wzdłuż drogi głównej nr 887 na południe (kierunek Daliowa), mijając po drodze m.in. budynek willi "Opatrzność", gdzie w 1934—1938 mieściła się Administracja Apostolska Łemkowszczyzny, a później jeszcze po tej samej stronie, kościół pw. św. Stanisława Biskupa Męczennika ukończony w 1926 roku i przekraczając rzekę Tabor dochodzi do skrzyżowania, gdzie w lewo odchodzi droga do nieistniejącej obecnie łemkowskiej wsi Wołtuszowa (tam skręca szlak czerwony GSB, który w okolicach kościoła dołaczył do naszego szlaku). Stąd szlak zielony prowadzi nadal wzdłuż drogi głównej w kierunku Daliowej, mija po prawej baseny i po 450 m opuszcza drogę 887, by skręcić zaraz za sklepem spożywczym (tu też noclegi) na prawo w ul. Spacerową (to pierwsza droga na prawo). Po chwili przekracza mostem rzekę Tabor (można i w bród przejść) i skręca na lewo, by po kolejnych 60 m skręcić w prawo pomiędzy domy lekko się wznosząc. Po chwili kończy się asfaltowa droga i zaczyna utwardzona szutrówka prowadząca do kolejnych domów. Przed ostatnim z nich, szlak opuszcza ją i skręcając na prawo wchodzi w las, początkowo dość szybko się wznosząc. Po chwili marszu droga, którą prowadzi szlak, już łagodniej się wznosi i w końcu dochodzi do rozwidlenia dróg. Tu skręca na lewo (drogowskazy) i dalej wznosi się skrajem lasu, i gdy droga zakręca na prawo, nieco później pojawiają się pierwsze widoki, choć nie takie jeszcze jakie czekają nas później. Stąd nadal cały czas w górę, wzdłuż granicy lasu, szlak mija mały zagajnik i za nim (ok. 80 m) dochodzi do miejsca gdzie znajduje się ławeczka. Tu należy skręcić w lewo w widoczną choć słabo wyjeżdżoną polną drogę i wspinać się dalej beskidzkimi połoninami. Po chwili od skrętu dochodzi się do słupa z drogowskazami tego szlaku.

widoki szlak iwonicz rymanów

Z tego miejsca można podejść w lewo do małej kapliczki NMP oraz znajdującego się obok niej źródełka. Oprócz nich znajdują się tutaj ławki, więc można w ciszy i spokoju odpocząć rozkoszując się widokami na wschód, czyli m.in. na wzgórza po wschodniej stronie szosy z Rymanowa do Daliowej. Choć jeszcze będą bardziej rozleglejsze widoki. Niemniej jednak widać stąd m.in.: Zamczyska (568 m), Kopiec (635 m), Dział (668 m) nad Wołtuszową, masyw Jawornika, Banię Szklarską, w oddali także Kamień nad Jaśliskami. Nad górą Zamczyska widać także góry Słonne oraz na lewo fragment Pogórza Karpackiego.

Aby kontynować marsz szlakiem zielonym, trzeba wrócić w okolice drogowskazów i kierować się w stronę lasu, przy czym szlak tuż przed nim skręca 90 stopni na prawo dalej się wznosząc, ale już łagodnie. Mija kulminację (stoi tu ambona myśliwska, a nieco dalej ławka) i zaczyna się obniżać, zakręcając na lewo - tu pojawiają się pierwsze widoki na grzbiet Przymiarek i opadające ramię, za którym znajdowała się niegdyś nieistniejąca obecnie wieś Wólka. Po kilku minutach marszu w dół, u podnóża szczytu Kopa (640 m) przekracza się niewielki potoczek i szlak ponownie się wznosi (za potoczkiem należy wybrać lewą odnogę, prawa odnoga prowadzi u podnóża Przymiarek) z widokami na Doły Jasielsko-Sanockie i Pogórze i po chwili wychodzi w końcu na grzbiet Przymiarek.

W tym miejscu stała niegdyś mała wiata ze stołem i ławkami, ale obecnie już tego nie ma. W zamian stoi tablica informacyjna, z panoramą widoczną w kierunku południowym, zdjęciami i krótkimi opisami + drogowskazy szlaku zielonego. Widok na południe nieco zaburza nam zbudowany w 2013 roku na południowym stoku nowy dom/dacza, ale przyznać trzeba, że ktoś wybrał sobie piękne miejsce... Pomimo tego panorama z grzbietu jest naprawdę godna polecenia, zarówno stąd, jak i z dalszej części, którym szlak prowadzi w kierunku zachodnim. Szczęśliwcy, którzy trafią na bardzo dobrą przejrzystość powietrza mogą stąd obejrzeć szczyty Tatr, na lewo od Cergowej. Są to najwyższe partie Tatr słowackich: Gerlach, Łomnica, Lodowy Szczyt, Durny Szczyt, czy Kołowy Szczyt. Jeszcze dalej na lewo widać wierzchołek najwyższego szczytu Beskidu Niskiego - Busova. Przy czym, by to zobaczyć, trzeba wybrać bardziej wschodni kraniec Przymiarek, bo na zachodnim krańcu zasłania je Cergowa.

Dołączając do grzbietu Przymiarek szlak zmierza w kierunku zachodnim z widokiem cały czas na wybijającą się Cergową (716 m), ale i na południe z pasmem Jawornika oraz pasmem granicznym z Kamieniem nad Jaśliskami na czele i po chwili dochodzi do rozwidlenia, gdzie trzeba iść dalej grzbietem lekko się wznosząc (na lewo w dół odchodzi polna droga do Bałucianki, która łączy się za chwilę z drogą główną, obecnie asfaltową). Po chwili widoki znacznie się poprawiają, bowiem oprócz wspomnianych wcześniej, ukazuje się nam Pogórze Karpackie (Ciężkowickie, Strzyżowskie i Dynowskie ze swoimi najwyższymi szczytami) oraz Kotlina Jasielsko-Krośnieńska, a także mijamy nową wiatę turystyczną z dużą ławą i dwoma ławkami. Po ok. 150 m dochodzimy na najwyższe miejsce grzbietu Przymiarek (nie licząc Kopy) gdzie obecnie (od 2015 roku) stoi wysoki drewniany krzyż, a na nim tablica z nazwą: Przymiarki 626 m n.p.m. i krótką sentencją. W dolnej części krzyża znajdują się 2 skrzyneczki, w jednej z nich znajdziemy zeszyt, do którego możemy się wpisać na pamiątkę swojego pobytu tamże. Wokół krzyża znajdują się ławki, na których możemy spocząć. Obok krzyża, po zachodniej stronie stoi słupek z drogowskazami szlaków, natomiast po lewej panoramiczne zdjęcie widoku na południową stronę z podpisami widocznych najważniejszych szczytów. Są tam też krótkie opisy ścieżek spacerowych przebiegających przez okolicę oraz fragment mapy W. Krukara dotyczący tego terenu.

Będąc w tym miejscu i podziwiając panoramę, warto wiedzieć, że patrząc na północ, czyli na Pogórze Karpackie, w dole u podnóża Przymiarek mieści się dolinka po dawnej małej łemkowskiej wsi Wólka, gdzie można stąd zejść do niej w dół natrafiając na starą drogę. Opuszczając to miejce, szlak prowadzi nadal na wprost i powoli obniża się wchodząc w las (tu drogowskazy szlaku i mała szafkowa kapliczka) i mijając leśną krzyżówkę dróg skręca na prawo w dół (idący na Przymiarki muszą tu uważać, by nie pójść na wprost, ale skręcić na lewo), po chwili wychodząc na łąki. Stąd dalej - z ładnymi widokami - schodzi stokami opadającego grzbietu ze szczytu Uhliska (611 m) i dochodzi do przełączki pod Glorietą (552 m). Tu skręca na lewo i wchodzi w las, prowadząc w dół wzdłuż małego potoku. W końcu dochodzi do drogi z Iwonicza Zdroju do Lubatowej, którym prowadzi także główny szlak beskidzi czerwony.

widoki szlak iwonicz rymanów

W tym miejscu znajduje się tablica ze szlakami okolic Iwonicza Zdroju oraz drogowskazy m.in. szlaku zielonego. Na wprost wylotu drogi, którą szlak zszedł z Przymiarek, po drugiej stonie, znajduje się nowy amfiteatr, a za nim, na stoku Przedziwnej (551 m) dawne skocznie narciarskie, niestety nieużywane już i w stanie ruiny. Z tego miejsca szlak skręca w prawo i zmierza w dół drogą asfaltową o nazwie "Aleja Leśna", wzdłuż potoku Iwonka. Później, po minięciu obiektów sportowych, w tym basenu, droga którą prowadzi szlak, przechodzi na lewy brzeg Iwonki i pojawiają się pierwsze uzdrowiskowe pensjonaty. Stąd już przez deptak do węzła szlaków przy głównej ulicy tego uzdrowiska, gdzie znajduje się słup z drogowskazami szlaków spacerowych.

tekst i fot. Dariusz Zając

14-07-2017 17:02:49

wróć do strony ze szlakami gminnymi