Szlak niebieski: Gorajowice - Babia Góra (387 m) - Warzyce

szlak niebieski gorajowice warzyce

Jest to szlak, a w zasadzie ścieżka spacerowa im. Konstytucji 3-maja, wyznakowana w latach 90. ubiegłego wieku staraniem jasielskiego magistratu. Mimo że w nazwie posiada zwrot "ścieżka" niemniej jednak wyznakowana została nie jako ścieżka spacerowa (szlak spacerowy), ale jako szlak pieszy na wzór PTTK-kowski, czyli dwa białe paski pomiędzy którymi znajduje się kolor niebieski. Od tamtej pory kiedy go wyznakowano, szlak został zupełnie zapomniany (podobnie jak biegnący z nim biało-czerwony szlak spacerowy gminy Jasło), a znaki szlaku praktycznie poznikały z drzew z uwagi na upływ czasu. Dopiero kiedy grupka turystów z Jasła, dokonała w 2007 roku odnowienia szlaku własnym kosztem, poprawiło to znacznie przejrzystość jego przebiegu. Ale upływający czas i brak zainteresowania tych, którzy szlak wyznakowali niegdyś spowodowała, że znowu w niektórych miejscach ponownie jest mało czytelny i pasowałoby go odnowić. Co prawda w 2014 roku Gmina Jasło wraz z Nadleśnictwem Kołaczyce ze środków unijnych postarała się o jego jakby wskrzeszenie, ale niestety nie odnawiając znaków szlaku, lecz ustawiając w wybranych punktach tablice informacyjne i strzałki kierunkowe zamieszczone na drewnianych tyczkach. Cenna inicjatywa, ale z uwagi na to, że szlak prowadzi leśnymi drogami i ścieżkami, zmieniając kierunki, ten rodzaj oznakowania jest mało praktyczny dla turysty.

szlak niebieski gorajowice warzyce wykres

Szlak prowadzi tzw. Wzgórzami nad Warzycami, zwanymi też Garbem Warzyckim, które to wzgórza są najbardziej na południe wysuniętą częścią Pogórza Strzyżowskiego. Długość szlaku to 7,5 km z czego większość to drogi leśne - 3,7 km, drogi szutrowe 1,3 km, a drogi asfaltowe 2,5 km. Po drodze większych atrakcji krajoznawczych nie ma, co nie oznacza, że nie ma ich wcale, na rozległe widoki na trasie też nie ma co liczyć, za to przed dojściem do Warzyc roztacza się przed nami ciekawa panorama na południe. Dla pospacerowania sobie nawet w niedzielne popołudnie, szlak jest na pewno warty uwagi np. dla mieszkańców Jasła. Tu zostanie opisany przebieg szlaku z Gorajowic do Warzyc.

szlak niebieski gorajowice warzyce tablica

Z ostatniego przystanku w Gorajowicach - gdzie znajduje się duża tablica z ukazaniem punktów na trasie ustawiona w 2014 roku - szlak zmierza drogą (obecnie asfaltową) od razu w górę przez las w kierunku Bieździedzy i Bieździadki, dokąd wspomniana droga prowadzi docelowo. Po ok. 500 m dość ostrego wznoszenia się dochodzimy na wypłaszczenie terenu i niestety dalej będziemy szli drogą asfaltową, bo w październiku 2015 roku został wysafaltowany cały już odcinek. Z lewej dołącza tu szlak gminny biało-czerwony, ale próżno szukać znaków tego szlaku, a także szlak konny zielony, które będą nam teraz towarzyszyć. Dalej w miarę płasko, cały czas przez las i po ok. 600 m zaczynamy się wznosić na garb, by osiągnąć go po 260 m. Tu na krzyżówce stoi krzyż, przy którym ustawiono tablice informacyjną (to 2 punkt ścieżki) wyjaśniającą skąd się tu wziął. Ponoć tu miał się powiesić bliżej nieokreślony człowiek, także i tutaj dokonano egzekucji na żandarmie kolaborującym z Niemcami w czasie II wojny. W czasie okupacji teren ten był także wykorzystywany przez AK.

krzyż pod babią górą gorajowice babia góra jesień

Tu szlak niebieski opuszcza asfaltową drogę i skręca na prawo w leśną dróżkę i po chwili zaczyna się wspinać stokami Babiej Góry (387 m) mijając przy podejściu kolejną tablicę z informacją, tym razem o tym szczycie. Częściowo to co tam napisano nie jest prawdą, chociażby o jakimś biało-czerwonym słupie, który niby stoi na szczycie góry, a i wieża na pewno runęła dużo wcześniej niż "przed paru laty". Po przejściu jeszcze dalej, wychodzimy na kulminację drogi u podnóża Babiej Góry, skąd można dojść na szczyt wydeptaną początkowo ścieżką. Ale szczerze powiedziawszy to nie ma po co tam wychodzić, bo oprócz repera geodezyjnego nie ma tam nic, poza zarastającymi go krzakami, choć niegdyś stała tam wieża triangulacyjna, więc widoki na pewno były rozległe. Obniżając się dochodzimy po chwili do kolejnej tablicy (nr 5 ścieżki) z informacją o znajdującym się na północnym stoku Babiej Góry źródełku mineralnym, do którego prowadzi dróżka na lewo, jak i poustawiane na tyczkach strzałki kierunkowe koloru żółtego. Przy okazji na tablicy wyjaśnione jest skąd nazwa pobliskiego szczytu Mazelon (383 m) na wschód od Babiej Góry. Mianowicie jest to pozostałość po francuskiej firmie "Mangelon" dokonującej tu wierceń w poszukiwaniu ropy w XIX w. Natomiast samo oznakowanie strzałkami do źródełka początkowo jest dobre, później nie ma go wcale, więc na własną rękę trzeba go szukać.

szlak niebieski gorajowice warzyce do źródełka szlak niebieski babia góra

Spod tejże tablicy, szlak kieruje się na wprost (razem z nim pozostałe wspomniane szlaki) i delikatnie się obniża - mijając po lewej kulminację Mazelon - wyraźną leśną drogą, później delikatnie w górę, gdzie dróżka nie jest już taka wyraźna (na rozdrożu szlak prowadzi na lewo) i po chwili wychodzimy na małą kulminację (tu z kolei trzeba wybrać prawą odnogę), by ponownie się obniżać. Ok. 150 m dalej dochodzimy do wyraźniejszej drogi leśnej idąc tu na wprost (idący w przeciwną stronę muszą tu skręcić w prawą odnogę) i zmierzamy dalej w miarę płaskim terenem przez las. W okolicy połączenia się szlaku z drogą leśną po jednej i drugiej stronie drogi można zauważyć wykopany rów o dość zawiłym przebiegu, jakby okopy. Po ok. 200 m pojawiają się nam betonowe płyty ułożone na drodze, a dalej ok. 230 m kolejne rozdroże na którym maszerujemy na wprost. 500 m dalej musimy uważać, bo szlak z tej wyraźnej leśnej drogi skręca w lewo, na mniej wyraźną dróżkę (pozostałe szlaki także) i zmierza nią do granicy lasu, gdzie spotykamy śródleśną polankę.

las wzgórza warzyckie

Dochodząc do zarastającej powoli polanki skręcamy najpierw w lewo i ok. 25 m dalej ponowny skręt, tym razem w prawo, zmierzając zarastającą już dróżką, a w zasadzie wydeptaną tylko ścieżką. Dopiero gdy po chwili wejdziemy w las pojawia się nam wyraźniejsza leśna droga, ale i ona po chwili staje się mniej wyraźna. Dochodzimy do kolejnego rozdroża, skręcając na lewo, a dalej łukiem na prawo. Idąc dalej, po prawej widzimy jary potoków a później kolejne rozdroże, na którym wybieramy drogę na wprost zaczynając się wznosić. Osiągamy niewielką kulminację, z której szlak obniża się na wyraźną przełączkę (z kulminacji lepiej wybrać dalej marsz szlakiem konnym na lewo, bowiem tam gdzie prowadzi szlak niebieski zarosło bardzo). Na przełączce trzeba uważać, bowiem z wyraźnej drogi szlak skręca na lewo, po chwili lekko w górę przez mały wąwozik, zaraz w dół i znów w górę i osiąga kolejną niewielką kulminację, z której na wprost schodzi już do wyraźnej szutrowej drogi zrywkowej.

szutrówka las wzgórza warzyckie

Po dojściu do szutrówki skręca w prawo (idący w przeciwnym kierunku muszą tu uważać, by skręcić z niej na lewo, a skręt nie jest oznakowany) i zmierza wygodą drogą najpierw w dół ok. 400 m, a później wznosi się dalej stokówką. Ok. 300 m od początku wznoszenia się, gdy drogą szutrowa skręca na lewo trzeba uważać, bowiem szlak skręca z niej na prawo (choć w zasadzie jest to kierunek na wprost). Jeśli ktoś nie musi trzymać się uparcie szlaków, to warto jednak iść nadal szutrówką, bowiem dalsza trasa szlaku miejscami jest dość zarośnięta, a szutrówką dochodzi się do asfaltowej drogi, gdzie należy skręcić w prawo, po chwili dochodząc ponownie do szlaku niebieskiego. Natomiast przy dojściu do drogi asfaltowej w 2014 postawiono tyczkę ze strzałką kierującą do pomnika, gdzie w 1940 roku hitlerowcy rozstrzelali żołnierzy WP i ludność cywilną. Pochowani są na cmentarzu ofiar II wojny światowej w Warzycach (stąd do pomnika jest ok. 400 m).

Natomiast, ci którzy wybierają marsz szlakiem, opuszczają wyraźną szutrówkę i idąc na wprost zanikającą już starą drogą wznoszą się przez las, nieco zakrzaczony, wychodząc na kulminację. W tym miejscu od szlaku niebieskiego odchodzi na lewo gminny szlak biało-czerwony dochodząc do wspomnianej wcześniej szutrówki. Szlak niebieski prowadzi nadal na wprost obniżając się, po chwili marszu skręca na lewo, zaraz później na prawo i wznosząc się ponownie dochodzi do drogi asfaltowej Warzyce - Sieklówka (idący w przeciwną stronę muszą tu uważać, by jeszcze przed osiągnięciem kulminacji asfaltowej drogi skręcić z niej na lewo). Po dojściu do drogi szlak skręca tu na prawo prowadząc w dół, by po chwili marszu dojść do drogi wojewódzkiej 988 Warzyce - Babica. Prowadzi wzdłuż niej na południe, by po 450 m dojść do miejsca, gdzie skręca z niej na prawo do Warzyc.

warzyce cmentarz ofiar II wojny tatry z warzyc

Nieco wcześniej, w lewo odchodzi droga do Bierówki, gdy podejdziemy nią ok. 160 m dojedziemy do miejsca martyrologii, gdzie w czasie II wojny światowej hitlerowcy wymordowali ok. 5000 ludzi narodowości polskiej i żydowskiej, w tym także Łemków, czy dzieci z Zakładu Wychowawczego w Iwoniczu oraz sowieckich jeńców. Natomiast w miejscu gdzie szlak skręca do wsi Warzyce, jak podejdziemy nieco dalej na południe przed nami roztacza się panorama na Kotlinę Jasielsko-Krośnieśnieńską, Pogórze Jasielskie, a dalej Beskid Niski. Przy sprzyjającej przejrzystości powietrza zobaczyć możemy stąd także Tatry.

cmentarz nr 21 warzyce pomnik warzyce stary cmentarz

Po skręcie do wsi, szlak obniża się prowadząc asfaltem, po chwili marszu mijamy wiekowy już dąb (niedawno miał być wycięty, ale póki co go uratowano przed tym) i dochodzimy do krzyżówki, gdzie znajduje się przystaek MKS. Nieco wcześniej po lewej stronie drogi mieści się cmentarz z I wojny światowej nr 21 projektu Johanna Jägera, na którym pochowano 54 żołnierzy (Rosjan, Niemców i Austriaków) poległych w maju 1915 roku w czasie ofensywy wojsk niemieckich i austo-węgierskich, w wyniku której Rosjanie zostali pobici i odsunięci daleko na wschód. Inskrypcja znajdująca się na pomniku głównym autorstwa H. Hauptmana w tłumaczeniu mówi nam: Ofiaruj minutę milczenia bohaterom, którzy tutaj polegli dla ciebie i dla pokoju. Obok mieści się stary cmentarz, na którym znajdziemy kilka ciekawych kamiennych nagrobków.

Jak wspomniałem wcześniej, szlak niebieski kończy swój przebieg na krzyżówce koło cmentarza wojennego, ale pomysłodawcy jego reaktywacji poprowadzili go wirtualnie dalej. Do ostatniego punktu, jakim jest pomnik-kurhan poświęcony pamięci warzyczan poległych za ojczyznę, należy iść dalej drogą na wprost ok. 780 m. Po drodze mijamy ciekawą figurę św. Jana Nepomucena z 1920 roku, postawioną przez syna dawnych właścicieli dworu jako wotum dla rodziców: Walentego i Zofii Sanokowskich, później dawny dworek Sanokowskich z początku XX wieku i w końcu dochodzimy do pomnika, znajdującego się po prawej stronie drogi. Będąc w okolicy faktycznego końca szlaku niebieskiego, warto podejść też do murowanego kościoła neoromańskiego pw. św. Wawrzyńca z 1904 roku.

tekst i fot. Dariusz Zając

cmentarz 21 warzyce 2005 cmentarz 21 warzyce zima cmentarz 21 warzyce pomnik kurhan warzyce dworek sanokowskich warzyce warzyce cmentarz ofiar II wojny warzyce kościół tablica warzyce kościół warzyce kościół warzyce nagrobek stary cmentarz warzyce nagrobek stary cmentarz warzyce nagrobki stary cmentarz warzyce nagrobek stary cmentarz sieklówka pomnik pomordowanych 1940 warzyce kapliczka dąb warzyce kapliczka nepomucen warzyce kapliczka nepomucen babia góra 387 m jesień pomnik kurhan warzyce krzyż cmentarz 21 warzyce wzgórza warzyckie na szlaku pomnik kurhan warzyce babia góra wąwóz potoku warzyce cmentarz ofiar hitleryzmu dąb warzyce cmentarz wojenny nr 21 warzyce szlak gorajowice warzyce szlak gorajowice warzyce

02-11-2015 09:21:51

wróć do strony ze szlakami gminnymi