CENTRUM EDUKACJI EKOLOGICZNEJ BIERÓWKA

Trasa III: Pamiątki tragicznej historii

centrum edukacji ekologicznej bierówka

Wspomiana wyżej trasa została wyznaczona przez Nadleśnictwo Kołaczyce, które w Leśnictwie Bierówka utworzyło trzy ścieżki (trasy) edukacyjno-turystyczne. Więcej na temat CEE w Bierówce można przeczytać tutaj. Czas przejścia III trasy, w zależności od tempa marszu, wynosi ok. 1-1,5 godz. Wędrując tą trasą, oprócz głównego celu wycieczki, jakim jest cmentarz ofiar z II wojny światowej, po drodze wędrujący mogą zobaczyć zróżnicowanie gatunkowe i wiekowe drzew oraz różnorodność gatunków roślin, w zależności którą porę roku wybierzemy na spacer.

Trasa III, jak już wspomniano, zaczyna się przy Centrum Edukacji Ekologicznej i zmierza utwardzoną leśną drogą w kierunku zachodnim ok. 350 m, w zasadzie po płaskim terenie. Tu przy dużym placu zrywkowym, znajdującym się po lewej stronie, skręca na ten plac w lewo i kieruje się następnie na południe drogą zrywkową. Po ok. 70 m skręca z tej drogi na prawo, w mniej wyraźną dróżkę prowadząc dalej w zasadzie płasko, a następnie lekko w górę. Po pokonaniu górki trasa obniża się i dochodzi do krzyżówki leśnych dróżek. Skręca tu w lewo prowadząc leśną drogą ok. 150 m, by dojść do kolejnej krzyżówki leśnych ścieżek (słupek kierunkowy). Tu skręca pod kątem prostym w prawo i obniża się w dolinę potoku, gdzie na stromszym odcinku leśnicy przygotowali drewniane schodki ułatwiające zejście. Następnie przecina wyraźną drogę leśną i dochodzi do potoku, przez który przerzucony jest drewniany mostek.

Tuż za mostkiem trasa skręca na prawo i zaczyna wspinać się stokiem wąwozu coraz wyżej i wyżej leśną ścieżką. Po drodze stoją słupki z drogowskazami kierunkowymi. Po pokonaniu stromego podejścia ścieżka wydostaje się na bardziej płaski teren, choć prowadzi cały czas w górę, mając po prawej głęboki jar potoku. Po ok. 250 m od ostatniego słupka trasa ścieżki dochodzi do miejsca, gdzie skręca ostro w lewo prowadząc już tylko w dół do drogi z Warzyc do Bierówki, przy której znajduje się główny cel trasy. Wychodzi tuż przy cmentarzu ofiar terroru hitlerowskiego.

Cmentarz - warzycki las był świadkiem jednej z największych w naszym regionie masowych egzekucji. Pierwszych straceń hitlerowcy dokonali już w 1940 roku, podczas której rozstrzelano więźniów z jasielskiego więzienia, a byli to głównie żołnierze Wojska Polskiego ujęci przy próbie przekraczania południowej granicy Polski. Choć Ci zostali rozstrzelani nieco w innym miejscu niż obecnie są pochowani, a miejsce ich rozstrzelania upamiętnia obecnie pomnik przy drodze do Sieklówki. Zostali ekshumowani w 1945 r. i przeniesieni na to miejsce. Natomiast późniejsze egzekucje, które trwały aż do 1944 r., odbywały się w tym miejscu, gdzie znajduje się obecnie cmentarz. Szacuje się, że zamordowano tu blisko 5 tys. osób, w tym oprócz samych Polaków, także Żydów, Łemków oraz jeńców sowieckich z obozu w Szebniach. Hitlerowcy nie oszczędzali nawet dzieci, bowiem wymordowali tutaj kalekie dzieci z ośrodków wychowawczych w Iwoniczu i Miejscu Piastowym.

Jak tutaj dojechać, można przeczytać klikając na ten link, pod którym znajduje się ogólny opis Centrum Edukacji Ekologicznej w Bierówce, a także mapka okolicy, która ułatwi lokalizację.

tekst i fot. Dariusz Zając

centrum edukacji ekologicznej bierówka centrum edukacji ekologicznej bierówka centrum edukacji ekologicznej bierówka centrum edukacji ekologicznej bierówka centrum edukacji ekologicznej bierówka centrum edukacji ekologicznej bierówka centrum edukacji ekologicznej bierówka cee bierówka cmentarz warzyce cee bierówka cmentarz warzyce cee bierówka cmentarz warzyce cee bierówka cmentarz warzyce cee bierówka cmentarz warzyce cee bierówka cmentarz warzyce cee bierówka cmentarz warzyce cee bierówka cmentarz warzyce cee bierówka cmentarz warzyce cee bierówka cmentarz warzyce cee bierówka trasa III

26-11-2015 10:50:20

wróć do strony głównej ze ścieżkami dydaktycznymi