"Wodospad Trzy Wody" w Komborni

"Wodospad Trzy Wody", to urokliwie położona ciekawostka przyrodnicza na Pogórzu Dynowskim, w miejscowości Kombornia (przysiółek Mroczki), w Czarnorzecko-Strzyżowskim Parku Krajobrazowym. Wodospad położony jest na bezimiennym cieku wodnym (jednym z tworzących później potok o nazwie Rosielna, wpadający do Stobnicy), gdzie woda spływa po gruboziarnistej ławicy piaskowca ciężkowickiego trzema kaskadami. Zapewne od faktu występowania tu owych trzech kaskad wzięła się nazwa wodospadu. Wysokość spadu wody z najwyższego progu do dna potoku wynosi ok. 5 m. Potok w miejscu, po minięciu progu płynie w dość głębokim wąwozie, który wyżej nad wodospadem staje się już coraz płytszy. Tam też wody potoku, zanim dopłyną do progu, prześlizgują się po piaskowcu. Natomiast po minięciu progu, teren w wąwozie staje się dość podmokły, można spotkać tam różnorodną roślinność.

Wodospad możliwy jest do oglądania ze specjalnie przygotowanej platformy widokowej, znajdującej się nad wąwozem opadającym ku potokowi. Trzeba uważać gdy jest mokro, bowiem drewniane belki, po których się schodzi i stoi na platformie stają się dość śliskie. Oczywiście wodospad jest "widowiskowy" wówczas, gdy potoki toczą większą ilość wody, bowiem w czasie suchych dni woda ledwo sączy się po kaskadach. Szczególnie, że próg skalny naszego wodospadu znajduje się niedaleko źródeł, więc nie ma skąd wówczas nazbierać większej ilości wody. 28 marca 2008 roku Rada Gminy w Korczynie ustanowiła tę ciekawostkę pomnikiem przyrody o nazwie „Wodospad Trzy Wody” w Komborni (uchwała nr XIII/94/08), co oznajmia nam stosowna tablica stojąca przy platformie widokowej. Obok platformy stoi też tablica z opisem tego miejsca i zdjęciem, na którym widać, a w zasadzie nie widać spadającej wody, bowiem zdjęcie zrobione w okresie suchym. To trzeci przystanek ścieżki przyrodniczej.

Żeby dojść do wodospadu można skorzystać ze ścieżki przyrodniczej opisanej niżej, lub iść cały czas leśną drogą okrążającą wspomniane wzgórze z "Zaginionymi Skałkami", gdzie po drodze też spotkamy conajmniej 2 wychodnie piaskowca. Wybierając wariant drogą, gdy po trasie pojawią się rozwidlenia dróg, trzeba kierować się zawsze na prawo.

Ścieżka przyrodnicza do "Wodospadu Trzy Wody"

Wspomniany wyżej wodospad jest trzecim przystankiem ścieżki przyrodniczej utworzonej staraniem Nadleśnictwa Kołaczyce, Zespołu Karpackich Parków Krajobrazowych i gminy Korczyna. Długość ścieżki wynosi 1 km i prowadzi z parkingu przez wzgórze 488,6 m n.p.m. gdzie znajdują się tzw. Zaginione Skałki i sprowadza nas stamtąd pod wodospad. Ścieżka oznakowana jest w dość dziwny sposób, poprzez pojedynczy pasek szer. 3 cm, koloru trudnego do oszacowania - ciemny bordowy lub brązowy. W miejscach skrętu, dodatkowo do paska dodana jest strzałka kierunkowa. Taki sposób znakowania jednym paskiem stosowano, gdy w XIX wieku pojawiły się w Tatrach pierwsze szlaki w Polsce. Czyżby to był powrót do korzeni? :)

Ścieżka zaczyna się, tak jak wspomniałem, przy parkingu, ale w jego zachodniej części, naprzeciw samotnego domu, tam właśnie znajduje się tablica z informacją o ścieżce - trasa na tablicy niezbyt dokładnie odzwierciedla faktyczny jej przebieg w początkowej fazie. Za szlabanem trasa ścieżki lekko się wznosi i zaraz skręca ostro na prawo schodząc do dużego placu. Do tego miejsca można podejść także od wschodniej części parkingu, bowiem stamtąd też prowadzi tu droga. W tym miejscu nasza ścieżka skręca gwałtownie na lewo pod kątem ostrym i prowadzi wyraźną leśną drogą w dół. Po ok. 80-90 m trzeba uważać, bo trasa ścieżki przyrodniczej opuszcza wyraźną drogę i skręca w prawo, a oznakowania skrętu w zasadzie nie ma. Ale łatwo to miejsce namierzyć, bowiem zbudowano tu drewniany mostek nad fosą i przez niego trzeba przejść, by kontynuować wędrówkę trasą ścieżki.

Po minięciu mostku ścieżka wspina się stokiem wzniesienia 488,6 m określanym jako "Zaginione Skałki" i po chwili marszu wydeptaną ścieżką pojawia nam się pierwsza skałka, a przejście obok niej ubezpieczane jest drewnianymi barierkami. Mijając ją wychodzimy na grzbiet tego wzgórza, gdzie stoi tablica informacyjna - przystanek nr 1 ścieżki: "Zaginione Skałki" i "Drzewa żywicowane". Są to skałki zbudowane z piaskowców ciężkowickich, porozrzucane na całym tym wzgórzu. Największa z nich ma długość ok. 40 m i wysokość do 7 m. Drugą informacją na tej samej tablicy jest informacja o "Drzewach żywicowanych". Mnie nie udało się ich spotkać przy szlaku (zdjęcie takiego drzewa jest na tablicy), ale są to sosny, które częściowo zostały pozbawione kory i dodatkowo ponacinane zostały w nich rowki, nacięcia w postaci regularnej jodełki i jednym nacięciem pionowym pośrodku. Jak napisano na wspomnianej tablicy, nie jest to akt wandalizu, ale tak właśnie dawniej pozyskiwano żywicę. Obecnie nie stosuje się już tej metody.

Mijając tablicę ścieżka prowadzi grzbietem wzgórza i po chwili pojawiają się kolejne ciekawe skałki i wierzchołek wzgórza. Następnie prowadząc dalej grzbietem, ścieżka schodzi z niego dochodząc po chwili do leśnej drogi, i nią dochodzimy do rozdroża, gdzie znajduje się kolejna tablica informacyjna, a nasza trasa skręca w lewo na jeszcze wyraźniejszą leśną drogę. Wspomniana tablica to przystanek nr 2 ścieżki: "Okazałe modrzewie" i "Stanowisko sosny czarnej". Modrzew to dość okazałe drzewo, żyjące bardzo długo, i może urosnąć nawet do 40 m wysokości. To jedyne drzewo iglaste w Polsce, które zrzuca na zime igły. Natomiast Sosna czarna (Pinus nigra), to drzewo o stożkowatej, smukłej koronie, może urosnąć nawet do 50 m wysokości. Korę ma bruzdowatą, ciemnobrązową w zagłębieniach i szarobrązową na wierzchu. Jest to stanowisko kilkunastu sztuk tego gatunku. Od tablicy, nasza ścieżka nadal się obniża prowadząc drogą leśną i po chwili, gdy ta droga zakręca ostro na lewo, trzeba uważać, bowiem ścieżka opuszcza ją i skręca na prawo (w zasadzie prowadzi na wprost) i po chwili marszu wydeptaną ścieżką zaczynamy się mocniej obniżać dochodząc do trzeciego przystanku ścieżki - Wodospadu Trzy Wody. Tu kończy się jej przebieg.

Jak tu trafić?

Jak wspomniano wyżej, aby móc odszukać wodospad "Trzy Wody", trzeba najpierw wspiąć się na wzgórza nad Korczyną i Kombornią. Jadąc od Korczyny, drogą wojewódzką w kierunku Lutczy musimy skręcić z niej w prawo, gdy kończy się długa prosta. Jest to w miejscu, gdzie droga główna zakręca na lewo i oznaczona jest znakami biało-czerwonymi informującymi o ostrym zakręcie. My natomiast skręcamy w ulicę Zawiśle i jedziemy cały czas na wprost, dojeżdżając po 1,6 km do rozdroża, gdzie znajduje się przystanek komunikacji zbiorowej i rozchodzą się trzy drogi. My wybieramy środkową i zaczynamy się wspinać już nieco węższą drogą (ul. Górska), ale nadal asfaltową i po 1,5 km dojeżdżamy do kolejnej krzyżówki, na której jedziemy na wprost, a nasza droga zakręca zaraz ostro na prawo. Po prawej pojawiają nam się widoki na Kotlinę Jasielsko-Krośnieńską oraz Beskid Niski. Jedziemy dalej drogą asfaltową, mijamy po lewej przekaźnik, później ciekawy dom po lewej oraz kapliczkę słupową i po chwili dojeżdżamy do miejsca, gdzie znajduje się tablica informacyjna o ścieżce do "Wodospadu Trzy Wody", a nieco dalej możemy zaparkować samochód, jeśli nim się poruszamy (to kolejne 1,5 km).
Możemy też dojechać w to miejsce z Komborni. Jadąc od kościoła w kierunku cmentarza, mijamy go i ok. 270 m dalej skręcamy w lewo. Jedziemy ok. 860 m i dojeżdżamy do rozdroża, gdzie w lewo odchodzą 2 drogi. Skręcamy w tę drugą (środkową) i wspinamy się dojeżdżając po 1 km do kolejnej krzyżówki, gdzie musimy skręcić w lewo. Tu już skręcamy na właściwą drogę, która doprowadzi nas po ok. 2 km na parking. Po drodze widoki na Kotlinę Jasielsko-Krośnieńską i Beskid Niski. Prowizoryczny parking (pobocze drogi) jest w stanie pomieścić ok. 8-10 samochodów.

opracowanie i fot. Dariusz Zając

16-05-2017 12:32:18

wróć do strony głównej z wodospadami