Nowości i zmiany na szlakach w Magurskim Parku Narodowym (2015)

Po utworzeniu i uroczystym otwarciu początkiem października 2015 roku nowej ścieżki przyrodniczo-kulturowej w Magurskim Parku Narodowym prowadzącej przez dawną wieś łemkowską Świerzową Ruską, mamy możliwość zwiedzać tę część parku jeszcze innymi szlaki, a w najbliższym czasie czekają nas także zmiany na szlakach pieszych.

Oprócz wspomnianej ścieżki dydaktycznej, przez Świerzową Ruską przebiega tam - także od października tego roku - szlak rowerowy koloru zielonego. Prowadzi on ze Świątkowej Wielkiej, zaczynając się na krzyżówce drogi do Desznicy - gdzie łączy się ze szlakiem rowerowym czerwonym z Jasła na Przeł. Beskid nad Ożenną - i prowadzi w górę potoku Świerzówka, wkraczając za ostatnimi domami Świątkowej na teren Magurskiego Parku Narodowego. Dalej prowadzi przez nieistniejącą wieś Świerzowa Ruska, razem ze ścieżką dydaktyczną, a następnie na przeł. Majdan, a docelowo ma prowadzić do Bartnego. Ostatnie znaki tego szlaku jakie spotkałem, były na granicy MPN-u, dalej w kierunku Bartnego ich jeszcze nie ma, a przynajmniej nie było ich w okolicach przeł. Majdan (koniec października).

Ale to nie wszystko co czeka turystów na szlakach MPN-u w najbliższym czasie. Obecnie - także przez Świerzową Ruską - poprowadzono nowy szlak pieszy koloru żółtego, znakowany tak, jak szlaki piesze PTTK. Prowadzi on z Bartnego (okolice cerkwi prawosławnej) drogą w górę potoku Bartnianka, która wyprowadza na przełęcz Majdan. Stąd, szlak prowadzi w dolinę potoku Świerzówka, wkraczając po chwili na teren Magurskiego Parku Narodowego, dochodząc na tereny nieleśne zwane Majdan, spotykając tutaj ostatni, 8 przystanek ścieżki przyrodniczo-kulturowej "Świerzowa Ruska". Wraz z nią i szlakiem rowerowym zielonym prowadzi dalej przez tę dolinę, mijając kolejne przystanki ścieżki dydaktycznej, kamienne krzyże i kapliczki, dochodzi do krzyżówki dróg w Świątkowej Wielkiej, gdzie skręca w lewo w drogę do Desznicy. Zamontowano tu drogowskazy szlaku, ale jakieś prowizoryczne, nie przypominające drogowskazów PTTK. Po skręcie w kierunku Desznicy znaki szlaku pojawiają się tylko na początku, reszta nie jest wyznakowana jeszcze, ale są już dwa białe paski, więc zapewne w nieodległym czasie szlak będzie prowadził dalej.

Może to wydawać się dziwne, ale faktycznie szlak ten prowadzi w kierunku innego szlaku żółtego z Mrukowej do Krempnej, i jest to zamierzone przedsięwzięcie. A to dlatego, że wspomniany szlak z Mrukowej do Krempnej przejdzie niedługo do historii. W terenie zostanie tylko odcinek z Mrukowej do czerwonego szlaku GSB pod Trzema Kopcami (696 m), więc będzie to typowy krótki szlak łącznikowy. Dalsza część tego szlaku w kierunku Kotani ma zostać skasowana, aż do połączenia z drogą Desznica - Świątkowa Wielka. W zamian powstanie nowy szlak żółty z Bartnego do Krempnej, długości 17 km. I właśnie ten odcinek żółtego szlaku, który obecnie jest wyznakowany przez Świerzową Ruską i Świątkową Wielką połączy się z obecnym szlakiem żółtym z Mrukowej w okolicach skrętu stokówki do Folusza i będzie stąd prowadził tak jak obecnie, czyli do Kotani, na Przeł. Hałbowską i do Krempnej.